nieuws

Monumentale boerderij maakt reis van 820 meter

bouwbreed

Langer dan twee uur hoeft het niet te duren om een woonboerderij in Lent 820 meter te verplaatsen. P. van ’t Wout Vijzel- en Funderingstechnieken uit Waddinxveen en Ale-Heavylift uit Breda trekken er voor de zekerheid maar vier uur voor uit. “Het heeft nogal geregend”, zegt Veronique Prins van Van ’t Wout. “Dat heeft zo z’n invloed op de grond.”

De monumentale boerderij van weervrouw Margot Ribberink van RTL4 in Lent gaat vandaag om 10.00 uur op reis. “Direct na de start moeten we al een haakse bocht maken”, zegt Sjak Aerts van Ale-Heavylift. Het transport passeert daarna nog enkele bochten en vijf sloten. “Die zijn ter plaatse van de overgang opgevuld met betonnen buizen die weer zijn aangewerkt met zand dat voor extra draagvermogen is verdicht”, vertelt André Kalisvaart van Van ‘t Wout. Op het zandbed liggen draglineschotten. Stalen rijplaten moeten voorkomen dat het transport wegzakt.

Ale-Heavylift ge bruikt voor het vervoer twee modulaire voertuigen van het type SPMT. De voertuigen rijden hart op hart gemeten 7 meter uit elkaar. “De twee keer tien assen zijn voldoende om een gewicht van 800 ton te dragen”, rekent Aerts voor. De boerderij weegt inclusief inrichting een kleine 360 ton. De bebouwing staat op een voorgespannen betonnen plaat van 12 bij 16 meter.

P. van ’t Wout Vijzel en Funderingstechnieken verving de bestaande deels houten en deels betonnen vloer door een nieuwe dragende betonnen vloer. “

Om de woning aan de betonplaat omhoog te vijzelen zijn in de woning zestien stalen buispalen in de grond aangebracht”, zegt Kalisvaart. De palen hebben een diameter van 273 millimeter en staan in vier keer vier rijen. Hydraulische vijzels trekken de boerderij langs deze palen anderhalve meter op. Vervolgens rijden de transportplatforms onder de vloer.

Aan het eind van de rit wacht een nieuwe kelderbak. Eén van de wanden is weggelaten zodat de lastdragers de kelder kunnen inrijden. De vijzels van de SPMT’s zetten de boerderij op z’n nieuwe plek. Na het vertrek van de rijdende platforms wordt de ontbrekende wand opgestort met beton. De kelder rust op een zandpakket. De locatie is daarvoor 2,5 meter afgegraven.

Op de oorspronkelijke plek van de boerderij komt de aanrijroute van de nieuwe Waalbrug. Over de verplaatsing wordt al sinds 2009 gepraat. Door uiteenlope nde procedures viel pas vorig jaar het besluit tot verplaatsing. Van ’t Wout werkt sinds de bouwvak aan de voorbereiding.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels