nieuws

‘Ik verwacht dat ik het stukje nieuwe techniek snel oppak’

bouwbreed Premium

Toen Iris van Ginkel-Wildeman (26) vier jaar geleden afstudeerde als bouwkundige kon ze vrij gemakkelijk aan de slag in de werkvoorbereiding bij de divisie Bouw en Vastgoed van Dura Vermeer in Rotterdam. Door de crisis is er op die plek geen ruimte meer voor haar. Dura Vermeer hielp haar binnen het eigen concern aan een nieuwe baan als projectvoorbereider bij Dura Vermeer Railinfra in Utrecht. Daar begint ze op 1 januari.

Vanwaar deze overstap?

“Er waren aardig wat boventalligen bij de werkmaatschappij waar ik werk, Dura Vermeer Bouw Rotterdam. Daarom heeft HR in overleg cv’s rondgestuurd, onder meer naar zustermaatschappij Dura Vermeer Railinfra. Ze zochten daar nog een projectvoorbereider. Voordat ze extern gingen werven, hebben ze eerst intern gekeken. Zo ben ik gevraagd. Ik heb gesolliciteerd en het klikte.”

Wat maakt u geschikt voor deze functie?

“De functie is ongeveer hetzelfde. Je moet nauwkeurig zijn en goed in een team kunnen werken. Ik vind van mijzelf dat ik wel nauwkeurig ben en goed georganiseerd. Dat heb je nodig. Ik verwacht dat ik het stukje nieuwe techniek snel oppak. Ik ben meteen al ingeschreven voor een railinfra-opleiding, vooral voor de techniek.”

Wat gaat u precies doen?

“Ik ben al gebeld door mijn leidinggevende. Mijn eerste project wordt het verleggen van een trambaan in Utrecht. Mijn rol daarin moet nog duidelijk worden, maar ik ga het project opstarten samen met een team. Een groot verschil tussen Bouw en Railinfra is dat je bij bouwprojecten soms wel een jaar met de voorbereiding bezig bent en ook bij de uitvoering nog lang betrokken blijft. Bij Railinfra ben je ook wel een paar maanden aan het voorbereiden, maar de uitvoering moet soms in één weekend gebeuren. De planning moet dan nog nauwkeuriger zijn dan bijvoorbeeld bij een woningbouwproject. Elke vijf minuten zijn belangrijk.”

Wat wilt u bereiken in een paar jaar tijd?

“Ik heb heel veel zin om te beginnen. Ik wil me de techniek van Railinfra zo snel mogelijk eigen maken om net zo goed te worden in mijn werk als nu. Daarna wil ik zo snel mogelijk omhoog groeien. Ik wil gewoon goed zijn in wat ik doe.”

Met het oog op die mogelijke weekendklussen bij Railinfra: bent u een nachtmens?

“Voor mij worden het gelukkig niet veel nachtelijke uren. Dat is maar goed ook, want ik ben echt geen nachtmens. Ik ben eerder een ochtendmens. Ik heb mijn slaap hard no dig.”

> Meer personalia op pagina 19

Reageer op dit artikel