nieuws

Gigantische fundering in machinehal

bouwbreed

Valeres Industriebouw uit Best realiseert een zeldzaam grote en complexe betonnen fundering voor een machine in een productiehal van Van der Wegen Gears. De fundering bestaat uit 2500 kubieke meter gewapend beton.

Van der Wegen Gears uit Tilburg fabriceert tandwielen met een diameter van zo’n 18 meter maximaal, die bestemd zijn voor cementfabrieken en mijnbouw.

De producent werkt met een verspaningsmachine van Duitse makelij, de Powertec 13000. “De grootste verspaningsmachine ter wereld”, zegt Bart Driesen van Valeres Industriebouw. De aannemer bouwde een hal met een hoogte van 20 meter en een overspanning van 35 meter. De kraanbaan in de hal kan 250 ton dragen, de baan zelf weegt 160 ton.

“De machine haalt zijn stijfheid uit het fundament. We hebben eerst de hal gebouwd en vervolgens daarin de bouwput voor de fundering ontgraven”, verklaart Driesen de werkwijze. “Met een heistelling in de put zijn 157 palen geboord met een diameter van 600 millimeter tot een diepte van 13 meter. Die fundering is gescheiden van de fundering van de hal. De werkvloer die we hebben gestort, ligt deels op 4,54 meter en deels 3,70 meter beneden peil. De fundering wordt in lagen opgebouwd. In het beton gaat zo’n 260 ton wapeningsstaal.”

Het ontwerp van de machinefundering is complex. “We moeten een duizendtal vierkante en ronde sparingen aanbrengen, op de millimeter nauwkeurig, 50 tot 60 centimeter diep. Daarin wordt de machine verankerd. De sparingen worden met gietmortel opgegoten”, aldus Driesen. “De assemblage van de verspaningsmachine gaat een half jaar duren. In de fundering komt een ruimte met een vakwerkspant van zo’n 10 meter. Dan kunnen medewerkers zo nodig onder de machine komen.”

Bekisting

Het beton heeft een fijne fractie grind als toeslag. Het wordt wel getrild. De bekisting bestaat voor een deel uit Berliner-wanden, opgebouwd uit stalen H-profielen en houten planken. “Dat werkt perfect en is goedkoop”, verklaart Driesen. “Beter dan in de grond gevormde palenwanden. De rest doen we met taluds.”

De betonnen fundering wordt met lagen ‘tempex’ (eps) geïsoleerd en gepuntlast aan de Berliner- wanden. Dat is om trillingen uit de omgeving op te nemen, want de machine mag tijdens het verspanen niet trillen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels