nieuws

Ede proeftuin voor infra-innovatie van kleinbedrijf

bouwbreed

Ingrid Koenen Ede – Uitgerekend Ede geeft een mkb-bedrijf de kans om een veelbelovende vinding uit te proberen. Een traditioneel RAW-bestek zou daarbij waardeloos uitpakken en daarom koos projectleider Leen Valk van de gemeente voor een bouwteam zonder aanbesteding.

Bouwteam biedt betonnen noviteit een kans

De gemeente Ede laat daarmee zien dat ook op kleine schaal, met kleine projecten ruimte is voor veelbelovende innovaties vanuit de markt. Valk voelt zich daarbij gesteund door zijn wethouder, die zelf uit het bedrijfsleven komt en vaak aanliep tegen harde ervaringseisen en kwaliteitsgaranties.

“Zo worden nieuwe veelbelovende vindingen in de kiem gesmoord, want via een normale aanbesteding is de toepassing nu nog kansloos.” Geen enkele normale aanbesteding laat ruimte voor zo’n innovatief product weet Valk uit ervaring. Als oud-medewerker van kennisinstituut CROW vindt hij het uitdagend om ook eens wat anders te proberen dan de traditionele RAW-bestekken waar rollen en verwachtingen tot in detail vastliggen.

Het nieuwe product is Roadcem van Powercem, een nieuwe grondstof – “het lijkt nog het meest op poedersuiker of wasmiddel” – die in kleine hoeveelheden wordt toegevoegd aan de fundering voor nieuwe of bestaande wegverhardingen. Dit product maakt het mogelijk om elk type grondslag of dit nu klei, zand of leem is zodanig te stabiliseren dat er als het ware een betonnen fundering ontstaat. “Met deze toevoeging aan zand ziet een zandweggetje eruit als een zandweg, maar krijgt de eigenschappen van een betonnen ondergrond”, schetst commercieel directeur Hans Reijersen van Buuren van Congreen. Dit bespaart op graafwerkzaamheden, grondstromen en fundatiematerialen. Deze toepassing voorkomt de scheurvorming die normaal wel optreedt in cementgebonden funderingen. Tegelijk zijn daardoor voegovergangen overbodig en daarmee verdwijnt het verschijnsel van kedeng-kedeng als je eroverheen rijdt. Op deze fundering past zowel een extra dunne asfaltlaag of een betonnen deklaag. De claim is dat dit product 30 procent goedkoper en tegelijk een stuk duurzamer en slijtvaster is dan een normale verharding, maar keiharde bewijzen zijn daar in Nederland nog niet voor.

In het laboratorium werkt het perfect en een promovendus van de TU Delft wil er graag eind volgend jaar haar doctorstitel mee binnenslepen. Zij verricht komend jaar nauwlettend wetenschappelijk onderzoek naar onder meer scheurvorming en slijtvastheid. En uitgerekend Ede biedt de kans voor een proefvlak van 700 meter (2800 vierkante meter) verdeeld in 24 verschillende vlakken, maar de afgelopen drie weken wel aangelegd met normaal wegenbouwmaterieel als een grote freesmachine. Het gaat om de Valkse Engweg in het buitengebied van Ede, waar vooral veel zwaar landbouwverkeer gebruik van maakt. Bij bewezen succes ziet Valk ook binnen de gemeente Ede vele andere mogelijkheden.

De innovatie is niet aanbesteed, maar een op een gegund, maar dat is wel netjes vastgelegd in een bouwteamovereenkomst. “Een bijzondere samenwerking tussen de gemeente en een mkb-bedrijf”, voegt Valk daar aan toe. Ook de risico’s – “een stuk of tien” – zijn vooraf in kaart gebracht en verdeeld.

Het worst-case scenario is dat het wegdeel binnen een paar maanden alsnog geasfalteerd moet worden, als er te snel veel scheuren zouden ontstaan. Met het contract is een bedrag van 137.000 euro gemoeid, waarbij het bedrijf een groot deel van de kosten voor het onderzoek draagt en meefinanciert, want de investeringskosten vergen ongeveer het dubbele.

“Want wij zien de kansen en willen graag een stap verder komen.” Zijn bedrijf met ruim vijftien mensen timmert sinds een half jaar aan de weg in Nederland met dit product en mocht al eerder verhardingen in Noordwijk en Spijkenisse aanleggen en een zandweg in Westerveld. Ook in het buitenland, met name in Mexico en Tsjechië, ligt inmiddels al tientallen kilometers weg met het goedje en dichter bij huis is het toegepast in een milieustraat in België en een bedrijfsterrein in Duitsland.

Veelbelovend

De resultaten zijn veelbelovend, maar om bij Nederlandse overheden binnen te komen, zijn betere papieren nodig. De gemeente Ede vindt het leuk om daar een handje bij te helpen, maar heeft vooral zwaar laten meewegen dat het product in de toekomst 30 procent op de kosten van de gemeentelijke wegen kan besparen in combinatie met een lagere CO 2 -uitstoot. Toekomstdroom van de directeur is om een van de Nederlandse snelwegen ermee uit te rusten, maar het is beide heren bekend dat eisen van Rijkswaterstaat nog een stuk hoger liggen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels