nieuws

Bedrijfsleven schreeuwt om Betuwelijn

bouwbreed

Het aan de haven van Rotterdam gerelateerde bedrijfsleven in Nederland en Duitsland hunkert naar extra spoorcapaciteit aansluitend op de Betuwelijn. Het wil dat het al lang beloofde derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen nu eindelijk snel wordt aangelegd.

Sinds de overeenkomst met Duitsland over de bouw van het derde spoor in 1992 werd gesloten, is de goederenoverslag in de Rotterdamse haven met 50 procent gestegen. “Ondertussen wordt er aan Duitse zijde nog steeds over gedebatteerd”, verzucht Werner Schaurte-Küppers, bestuurslid van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK).

Duitse ondernemersorganisaties steunen volmondig de Nederlandse wens om de Betuwelijn niet langer min of meer half dood te laten lopen aan de Duitse grens. Samen met Nederlandse collega’s dringen ze in een brandbrief aan op daadkracht.

Volgens de Duitse ondernemers is extra spoorcapaciteit vanuit Rotterdam van groot belang voor de economie van de regio Rijn-Ruhr. De noodzaak om het oude industriële hart van Duitsland economisch bij de tijd te houden, valt in hun visie onmogelijk te onderschatten.

Ze vragen de Duitse overheden en Deutsche Bahn uiterlijk dit voorjaar met een definitieve financieringsovereenkomst te komen. Hoewel de projectpartners al in 2011 hebben verklaard dat de financiering rond was, blijkt daarvan tot nu toe weinig.

In plaats van de zaak af te hameren, zijn nieuwe argumenten gevonden om te wachten. Recente geluiden vanuit het Duitse ministerie van Verkeer doen de ondertekenaars van de brandbrief vrezen dat de financiering pas definitief wordt als alle voor het spoorwerk benodigde onteigeningsprocedures zijn afgerond. Dat zou betekenen dat de werkzaamheden waarschijnlijk pas kunnen beginnen in 2015. Eerder was verklaard dat alle handtekeningen voor de financiering dit jaar en begin volgend jaar zouden worden gezet. Mogelijk nieuw oponthoud steekt temeer nu ook de voor 2013 aangekondigde blokverdichting nog niet in zicht lijkt. Die was bedoeld om alvast meer treinen te laten rijden over het bestaande spoor.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels