nieuws

Nederlanders druk met Panamakanaal

bouwbreed

De instantie die het Panamakanaal beheert hoopt in 2015 nieuwe sluizen aan weerszijden van het kanaal in gebruik te nemen. De Nederlandse IV Groep ontwierp de sluisdeuren.

Straks kunnen schepen met maximaal 12.600 containers aan boord door het kanaal varen. Nu is het maximum 5000 containers. De afmetingen van de bestaande sluizen zijn 304 x 33,5 x 12,8 meter. De zes nieuwe sluiskolken zijn elk 427 x 55 x 18,3 meter. Elke nieuwe sluiskolk kan schutwater recyclen in drie spaarbekkens. Hierdoor gebruiken de nieuwe sluizen minder water dan de bestaande.

In 2009 won GUPC met een verrassend laag bod van 2,5 miljard euro de opdracht de nieuwe sluizen te bouwen. Deze joint-venture bestaat uit het Spaanse Sacyr, het Italiaanse Impregilo, het Belgische Jan de Nul en het Panamese CUSA. GUPC is 90 procent klaar met de afgravingen en is nu druk bezig met het storten van de in totaal 5 miljoen kuub beton die nodig is voor de nieuwe sluizen.

Door problemen met het maken van de juiste betonmix is GUPC zo’n zes maanden achter op het geplande schema.

Verschillende Nederlandse bedrijven en individuen zijn betrokken bij de uitbreiding. Royal Haskoning DHV heeft voor de Panama Canal Authority (ACP) het ontwerp van de nieuwe sluizen beoordeeld. IV Groep uit Papendrecht ontwierp de zestien rollende sluisdeuren die momenteel in Italië worden gefabriceerd. N.R. Koeling leverde de koelinstallaties die nodig zijn om in het hete Panama de betonmix af te koelen. De meeste Nederlanders die je momenteel in de uitbreiding aantreft werken voor Jan de Nul.

Zowel voor het verdiepen en het verbreden van het kanaal als voor het reguliere onderhoud moet veel gebaggerd worden. Jan de Nul is bezig met een hopperzuiger de vaargeul die toegang geeft tot de Atlantische ingang van het kanaal uit te diepen.

ACP heeft zelf ook een uitgebreide baggervloot. De nieuwste aanwinsten daarin zijn de snijkopzuiger Quibian 1 en de backhoe dredger Alberto Aleman Zubieta, beide gebouwd door IHC Merwede.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels