nieuws

Kunststof strook houdt straat droog

bouwbreed

De gemeente Bergen beproeft een innovatieve voegvulling voor straatstenen, die ook nog eens goed waterdoorlatend is. Het nieuwe product moet een oplossing bieden voor waterdoorlatende wegdekken die als gevolg van uitspoeling van split los komen te liggen en verzakken.

Drainvoeg is een kunststof strook met een dikte van 4 millimeter. Het heeft een tapijtachtige, als naaldvilt omschreven structuur, dat tussen de straatstenen wordt aangebracht. De waterdoorlatendheid van een wegdekconstructie met de drainvoeg ligt ruim boven de norm, wijzen testen van ingenieursbureau Tauw uit. De doorlatendheid liep bij de beproeving wel terug na een gesimuleerde vervuiling, maar daalde daarbij niet onder de norm. Na reiniging met een zoabreiniger keerde de waterdoorlatendheid terug naar het oude niveau.

Het nieuwe type voeg is een uitvinding van Jac van Ham. De gemeente benaderde hem met de vraag een oplossing te bedenken voor problemen met een waterdoorlatend wegdek waarvan de stenen van elkaar worden gehouden door middel van nokjes aan de zijkanten. Civiel-technisch medewerker Bart Henneman: “Het split waarmee de voeg was opgevuld spoelde er bij het reinigen tussenuit. Bovendien gingen de stenen bewegen als gevolg van de vrij grote verkeersbelasting.” Dit leverde klachten van aanwonenden op.

De ‘probleemweg’, de Julianastraat in Egmond aan Zee, ging eruit en werd opnieuw gestraat, met nieuwe, ‘gewone’ klinkers met de naaldviltstroken ertussen. “Ik ben enthousiast’’, zegt Henneman. “Met die forse regenbuien van de afgelopen tijd stonden er geen plassen op het wegdek.”

De stroken bestaan voor 85 procent uit polypropyleen (PP) en 15 procent polyethyleen (PE). Van Ham wil niet te veel kwijt over het productieproces, maar geeft wel aan dat het om een zuiver proces gaat, waarbij draadjes aan elkaar worden gelast c.q. gesmolten. “We gebruiken geen toeslagmiddelen of lijmen.” Het materiaal is kleurecht en in vrijwel alle kleuren leverbaar.

Samen met betonproducent V.d. Bosch Beton in Almelo studeert Van Ham momenteel op een methode om de straatstenen voor het machinaal straten al in de fabriek van de stroken te voorzien.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels