nieuws

Het grootste compliment

bouwbreed

Zelden waren voor- en tegenspoed zo zichtbaar – letterlijk, en binnen hetzelfde project.

Onlangs stond de Noord-Zuidlijn in de schijnwerpers. In het IJ werd namelijk de 12,5 miljoen kilo wegende ‘Wendy’ afgezonken, een van de drie tunnelelementen voor de verbinding tussen Centraal Station en Amsterdam-Noord. Alle media besteedden er aandacht aan. NRC Handelsblad had er ‘s avonds zelfs bijna de hele voorpagina voor vrijgemaakt. En wie wilde, kon de complexe operatie live volgen via een HD-webcam. Op nog geen drie kilometer afstand werd op dat moment óók aan de metrolijn gewerkt. Met man en macht werd onder de Vijzelgracht al een etmaal geprobeerd om een lek te dichten. De grond was 10 mm verzakt, een pand kwam 7 mm lager te liggen, bewoners gingen naar een hotel. Ook hiervan maakten alle media melding. Dat gebeurde die dag ook over het besluit van demissionair-minister Schultz om de A27 ter hoogte van Amelisweerd tóch te verbreden naar twee keer zeven rijstroken – dit tot grote woede van de gemeente Utrecht. En dat bericht sloot weer mooi aan op dat over de Monitor Infrastructuur en Ruimte 2012 van het Planbureau voor de Leefomgeving, diezelfde dag, waarin stond dat het aantal rijkswegen de afgelopen tien jaar met vijf procent is toegenomen. Die dag daarvoor was het pleidooi van hoogleraar infrastructuur Carl Koopmans nieuws. Hij riep het komende kabinet op om de discussie over betalen per kilometer te heropenen.

Er gaat letterlijk geen dag voorbij of infrastructurele projecten zijn in het nieuws. Het gaat over geld, veiligheid en milieu, over gemak en overlast, over voor- en tegenspoed. Altijd is er weerstand vóór die weg, brug of spoorlijn er is, altijd is er blijdschap als ze eenmaal in gebruik zijn. Nederlanders hebben een haat-liefdeverhouding met infrastructuur. En eigenlijk is dat het grootste compliment dat je als branche kunt krijgen.

Directeur De Boer Communicatie, techniek en wetenschap

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels