nieuws

Efficiënter asfalteren met ICT aan boord

bouwbreed Premium

Reef Infra uit Oldenzaal heeft in samenwerking met Centric TSolve een ICT-systeem ontwikkeld dat vrachtwagens met een lading asfalt kan laten communiceren met de asfaltspreidmachine.

De lan ge wachttijden tussen de aanvoer van asfalt en het laden van de asfaltspreidmachine. Te duur. Met het nieuwe systeem Continuous paving is dat voorbij, volgens manager specialismen Robby van den Broek van Reef Infra. Uit een test blijkt dat de wachttijden nagenoeg zijn opgelost. “Dat kan je dagelijks enkele honderden euro’s besparen.”

Samen met Centric TSolve zijn hard- en software ontwikkeld waarmee de machinist kan zien waar de vrachtwagens zich bevinden. Het systeem zorgt ervoor dat het tempo van de asfaltspreidmachine automatisch wordt afgestemd op het tijdstip dat de lading asfalt arriveert.

Zogenaamde track&trace-systemen in vrachtwagens bestonden al wel, maar er was nog geen koppeling gerealiseerd met een asfaltspreidmachine.

Enthousiast

R eef Infra heeft het ICT-systeem getest bij een asfaltering van de N348 tussen Zutphen en Eefde. “De asfaltploeg was dolenthousiast. Nagenoeg geen wachttijden meer en een gelijkmatige aanvoer van asfalt. Bovendien wordt de kwaliteit van dit stukje weg gegarandeerd, omdat het asfalt geen tijd kreeg om af te koelen en op de juiste temperatuur verspreid wordt. Daardoor hoeven we niet tijdens de garantieperiode terug om asfalt te repareren. Moet je zien hoeveel kosten dat scheelt, zowel operationeel als maatschappelijk. Geen wegwerkzaamheden betekent immers ook geen files”, aldus Van den Broek.

Stress

De manager van Reef Infra rekent uit dat een gemiddelde asfaltploeg een paar duizend euro per dag kost. Een uur wachttijd kost dus al snel enkele honderden euro’s, terwijl volgens hem een wachttijd van enkele uren per week geen uitzondering is.

“Het levert veel stress op bij betrokken collega’s. De machinist en de vrachtwagenchauffeur wisten niet van elkaar hoe ver ze waren met hun werkzaamheden.”

Met dit systeem verdwijnen de wachttijden voor drie kwart tot 100 procent, zo verwacht Van den Broek. Continuous paving wordt nog verder doorontwikkeld om de kinderziektes eruit te halen. In november voert Reef Infra een tweede test uit. B egin volgend jaar wordt het systeem bij elk asfalteringsproject toegepast.

Reageer op dit artikel