nieuws

Design moet van Renault bijdragen aan brandstofbesparing

bouwbreed Premium

Design moet van Renault bijdragen aan brandstofbesparing

Tijdens de IAA in Hannover heeft Renault Trucks een industriële designstudie op basis van een langeafstandsvoertuig gepresenteerd. De studie is helemaal op brandstofbesparing gericht.

Edele materialen, een gestroomlijnde aerodynamica
en technologische vernieuwingen komen samen in het studievoertuig CX/03, dat
bedoeld is om Renault Trucks op lange termijn een mijlpaal te bezorgen op het
vlak van brandstofbesparing.

“Het werk rond de CX/03 is een industriële designstudie en geen
stijlstudie”, waarschuwt Hervé Bertrand, directeur van de designafdeling
van Renault Trucks. Dit voertuig past in de lijn van voorgaande onderzoeken van
Renault Trucks, zoals Optifuel Lab. “Het is de bedoeling dat met dit onderzoek
het toppunt van brandstofbesparing behaald wordt”, gaat Hervé Bertrand door,
“en dat er op lange termijn hij een mijlpaal behaald wordt voor toekomstig
onderzoek.” Daarom heeft elk element van het voertuig een welbepaalde functie
die voornamelijk door de aerodynamica en de efficiëntie is ingegeven.

Gril en spoiler
Eerst en vooral de gril. Deze is uitsluitend samengesteld uit een buisstructuur
van koolstofvezel en aluminium, verschijnt als een uitwendig skelet van de
vrachtwagen en geeft tegelijkertijd een indruk van lichtheid en stevigheid.
Wanneer de snelheid van het voertuig toeneemt, zakt er in het centrale deel een
paneel naar beneden. Meer naar beneden doet een spoiler hetzelfde om de
grondspeling te verlagen en drie aërodynamische lamellen buigen de windstroom
naar de zijkanten af.

Achteruitkijkspiegels

De achteruitkijkspiegels zijn tot de meest eenvoudige vorm teruggebracht en
worden door twee geprofileerde buizen vastgehouden. Zowel voor de spiegels als
voor elk ander element is de doelstelling dezelfde: de luchtpenetratie
verbeteren, ten gunste van het verbruik.
Ook zaken als de opstaptreden en de wielen van de trekker zijn bedekt om de
luchtstroom te verbeteren.
 “We wilden vanaf de eerste oogopslag
laten zien dat alle elementen van dit voertuig bedacht werden om licht en
efficiënt te zijn en om de aerodynamica te stimuleren”, preciseert Hervé
Bertrand.
Meer info: www.renault-trucks.nl.

Reageer op dit artikel