nieuws

Door het midden

bouwbreed

Je hebt aanbestedingen en aanbestedingen. De ene aanbesteding – namelijk die welke georganiseerd is door een Aanbestedende Dienst – wordt geplaagd door allerlei regels, beginselen en formaliteiten waaraan partijen zich te houden hebben. De andere aanbesteding – namelijk die welke georganiseerd wordt door een bedrijf of particulier – wordt op zijn beurt geplaagd door de […]

Je hebt aanbestedingen en aanbestedingen. De ene aanbesteding – namelijk die welke georganiseerd is door een Aanbestedende Dienst – wordt geplaagd door allerlei regels, beginselen en formaliteiten waaraan partijen zich te houden hebben. De andere aanbesteding – namelijk die welke georganiseerd wordt door een bedrijf of particulier – wordt op zijn beurt geplaagd door de afwezigheid van regels en beginselen. Bouwers vinden het allebei niks. En dat is op zichzelf een interessante paradox. De regeltjes van een gereguleerde aanbesteding zijn zo strak, dat ze leiden tot angst. Deze angst leidt vervolgens tot krampachtig gedrag. En dat leidt weer tot onbegrijpelijke uitkomsten. “U heeft in bijlage XII geen verklaring Y bijgevoegd.” Iedereen weet dat u deze verklaring wel bezit. U kunt hem ook zo overhandigen. Maar te laat is te laat – uw inschrijving wordt terzijde gelegd en gegund wordt aan de opvolger. De hogere prijs komt voor rekening van de belastingbetaler. Alleen maar verliezers. De afwezigheid van regeltjes bij de ongereguleerde aanbesteding leidt weer tot heel andere taferelen. Opdrachtgever X weet al aan wie hij wil gunnen. Toch schrijft hij een aanbesteding uit. Of beter gezegd: hij vraagt vrijblijvend een vijftal offertes. Dat houdt de markt scherp en het kost toch niets. Vijf partijen maken vervolgens wel degelijk kosten – allemaal in de veronderstelling een eerlijke kans te hebben. Uiteindelijk wordt om onduidelijke redenen gegund aan de reeds voorbestemde en als nummer vier geëindigde partij. Vier partijen hebben dan eigenlijk voor niks gerekend. En het mag allemaal onder het mom van contractsvrijheid.

Linksom, met strakke regels, én rechtsom, zonder regels, bevredigen dus niet. Door het midden dan maar? Een beperkt aantal regeltjes die gelden voor alle aanbestedingen en die recht doen aan de inspanningen die gevraagd worden van de inschrijvers? Regeltjes die ervoor zorgen dat futiliteiten niet leiden tot uitsluiting. En regeltjes die ervoor zorgen dat serieuze aanbiedingen ook een serieuze kans maken op gunning. Regeltjes die, in elk geval onder Europese drempels, voor alle opdrachtgevers gelijk zouden zijn? Ik zie een hoop bezwaren. Maar tegelijkertijd zie ik ook de schoonheid van de eenvoud. Aanbesteden in het Burgerlijk Wetboek!

Manager Aanbestedingsinstituut

Hoofd Bouwend Nederland Advies

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels