nieuws

Trillingentest in spoortunnel om rekenmodel te staven

bouwbreed Premium

De spoortunnel in Delft loopt op sommige plekken vlak langs de gevels van de Phoenixstraat. Witteveen+Bos heeft in opdracht van ProRail een rekenmodel opgesteld voor de overdracht van trillingen. Een test wijst uit of het model klopt.

“We laten een massa over een bepaalde hoogte op een drukcel vallen, dan kennen we de puls”, legt Eliam Vlijm van Witteveen+Bos uit. “We meten tegelijk de trillingen op het maaiveld en in enkele gebouwen. Met de meetresultaten kunnen we ons rekenmodel staven.”

De trillingentest vindt op 7 september plaats op drie plaatsen in de tunnel, waar de middenwand gereed is. De apparatuur moet door sparingen in het tunneldak gehesen worden. Tijdens de testen moet de aannemer even stoppen met zijn werkzaamheden. “We willen geen ruis meten. Ook niet van de tram en de trein op het viaduct ten westen van de tunnel.”

Als het rekenmodel binnen redelijke marges met de werkelijkheid overeenkomt, kan het naast de invloed van een ballastmat gelegd worden. Dat is een elastische laag onder de ballast waarop de rails komen te liggen. “Aslasten en onregelmatigheden in wielen en spoor veroorzaken trillingen. We willen weten welke dominante frequenties van 1 tot 80 Hz. het maaiveld en de gebouwen het beste bereiken”, aldus Vlijm.

Ook zijn modellen ontwikkeld voor het Stadskantoor (op de wanden van de tunnel) en voor molen De Roos (op een betonnen plaat op het dak van de tunnel). Vlijm verwacht dat voor molen De Roos geen test nodig is. Voor het Stadskantoor bleek dat de trillingen in de staalconstructie door goederentreinen de richtlijn van de SBR kunnen overschrijden.

Reageer op dit artikel