nieuws

Lekke tunnelboor plaagt bouwers Noord-Zuidlijn

bouwbreed Premium

Een lek bij de overgang van station Vijzelgracht naar de tunnel speelt de bouwers van de Noord-Zuidlijn parten. Aannemer Saturn voert van binnenuit injecties uit en heeft tientallen kuubs beton gestort in het station om de lekweg te vergroten.

Het lek komt de boorploeg op een vertraging van zeker een paar weken te staan. Want al het beton in het station moet ook weer worden weggehakt. Dan pas is er ruimte om de normale logistiek rondom de tunnelboormachine op te starten. Boormachine Victoria heeft station Vijzelgracht namelijk nog niet helemaal verlaten. Vorige week donderdag begon de machine aan de laatste van acht boortracés. Net als eerder gebeurde dat vanuit een speciale druktrommel. Daarbinnen bouwt de machine de eerste tunnelringen op, totdat er een waterdichte aansluiting is tussen station en tunnel. Voor die oplossing heeft de Dienst Noord-Zuidlijn gekozen om overlast te voorkomen op maaiveld, die het maken van het gebruikelijke dichtblok teweeg zou brengen. Tot nu toe ging het volgens technisch directeur Jan Bijkerk van de Dienst Noord-Zuidlijn altijd uitstekend, maar uitgerekend bij de laatste etappe ontstond een lek.

Na een piek op maandagmorgen stabiliseerde de bentonietstroom volgens Bijkerk op zo’n 90 kuub per uur. Maar verder wist Saturn het lekken niet terug te dringen. Om te voorkomen dat het boorfront instort en leidt tot meer zettingen aan het maaiveld moest Saturn voortdurend bentoniet voor de boormachine spuiten. Wat daarvan weglekte werd door de brandweer afgepompt. Onderwijl voerde de aannemer de hele dag vanuit de tunnel bodeminjecties uit. Daarvoor zijn tientallen gaten geboord door de juist geplaatste tunnelsegmenten. Bij het ter perse gaan van deze krant was het lek nog niet gedicht. De verzakkingen van 7 millimeter die maandag waren gemeten bij vier panden aan de Vijzelgracht waren in elk geval gestabiliseerd. Voor hun gemoedsrust was de bewoners van die panden een overnachting aangeboden in een hotel.

Reageer op dit artikel