nieuws

Lek onder Vijzelgracht gedicht

bouwbreed Premium

Met snel expanderende tweecomponentenhars heeft Saturn dinsdagnacht het lek bij station Vijzelgracht gedicht.

< VERVOLG VAN PAGINA 1

Daarmee is na bijna twee dagen een einde gekomen aan een constante stroom boorspoeling die langs het boorschild terug station Vijzelgracht in liep. De eerste stroom bentoniet werd naar een dieper gedeelte aan de andere kant van het station gedirigeerd. Toen de steunvloeistof op was is er water uit de Amstel voor de boorkop gebracht. Zodra dat terugkwam in het station werd het met hulp van de brandweer geloosd op de Lijnbaansgracht. Op die manier kon in elk geval de druk op het boorfront in stand worden gehouden om te voorkomen dat zich zettingen zouden voordoen. Maandagmorgen, bij het begin van de calamiteit, zakte de straat boven de boor 10 millimeter en werden bij de gevels van vier panden zakkingen tot 7 millimeter geregistreerd. Maar daarna bleef de situatie stabiel.

In het station is het een grote bende en volgens Boormanager Paul Janssen van de Dienst Noordzuidlijn vergt het dagen om alles op te ruimen. Onderwijl wordt er driftig verder geinjecteerd. Want in de woorden van Janssen is met de speciale uit Duitsland aangerukte hars nu een snelverband aangebracht, maar moet er nog een stevig drukverband overheen. Dat gebeurt met de gebruikelijke injectiemiddelen waarmee Saturn al sinds maandag in de weer was. Die zijn sterker dan de flexibele tweecomponentenhars waarmee het lek werd gedicht.

Dat de eerste injecties geen effect hadden komt volgens Janssen doordat er te dicht bij het lek geinjecteerd moest worden. Molly bevond zich nog deels in het station en meer ruimte was er niet. Voordat de hars gereageerd had was hij met de stromende boorvloeistof al naar het station teruggestroomd. Vanuit een project in Singapore kende de boorploeg van Saturn een speciale, snel uitvlokkende tweecomponentenhars. Toen die eenmaal was geleverd was het lek snel gedicht. Zodra boor Victoria nog twee ringen heeft geplaatst is er een definitieve aansluiting tussen boortunnel en stationswand en is dit gevaar geweken.

Reageer op dit artikel