nieuws

Renovatie van derde sectie IJ-tunnel

bouwbreed Premium

De renovatie van de IJ-tunnel vordert gestaag. Aannemer BAM neemt deze zomer de derde sectie onder handen. Het civiele werk aan de oostbuis is bijna gereed. De tunnel krijgt brandwerende plafondplaten, extra vluchtdeuren en nieuwe ventilatoren. De IJ-tunnel dateert van 1968. Tijd voor een reguliere onderhoudsbeurt en renovatie, onder meer om de tunnel aan te […]

De renovatie van de IJ-tunnel vordert gestaag. Aannemer BAM neemt deze zomer de derde sectie onder handen. Het civiele werk aan de oostbuis is bijna gereed. De tunnel krijgt brandwerende plafondplaten, extra vluchtdeuren en nieuwe ventilatoren.

De IJ-tunnel dateert van 1968. Tijd voor een reguliere onderhoudsbeurt en renovatie, onder meer om de tunnel aan te passen aan de nieuwe Europese eisen, legt Henk Snoek uit. Hij is toezichthouder namens de Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (DIVV) van de gemeente Amsterdam. De tunnel bestaat uit vier secties: de zuidelijke toegang (onder Nemo), het diepste deel, het minder diepe deel (met de noordelijke toegang) en als vierde sectie een open tunnelbak in Amsterdam-Noord. De constructie is samengesteld uit betonnen segmenten met een rechthoekige doorsnede die een oostbuis, een middenbuis en een westbuis omvat. De oost- en westbuis zijn voor het verkeer, de middenbuis bestaat uit vier gangen boven elkaar. Daar lopen een forse drinkwaterleiding en enkele hoogspanningskabels in een omhulling met stikstof doorheen, maar ook de vluchtwegen en de kabelgoten voor de installaties. Een systeem met redundante software en glasvezels vervangt de ouderwetse koperen kabels. De middentunnel staat permanent onder een geringe overdruk, zodat stof en rook uit de verkeersbuizen niet in de gangen terecht kunnen komen.

De tunneldelen zijn destijds elders gebouwd en ter plekke afgezonken, gefundeerd op trekpalen. Ze zijn met elkaar verbonden door voorspankabels. Het beton verkeert in prima conditie, meldt Michiel Waitz, projectmanager vanuit de gemeente Amsterdam. Hier en daar steken wat stalen onderdelen uit het beton die wat corrosie vertonen en aangepakt moeten worden, maar er is geen sprake van betonrot.

Een grote opgave was het verwijderen van het bestaande plafond. Daarboven bevond zich de ruimte voor de ventilatie, maar die wordt vervangen door nieuwe ventilatoren in de tunnel. De beste oplossing bleek het weghalen van de betonnen platen en ophangconstructie. De bovenkant van de tunnel wordt helemaal bekleed met 20 millimeter dikke Promatect platen, om de schade bij een eventuele brand te beperken.

Het is een drukte van belang in de tunnel. Daar staan bouwketen, toiletten, rijden containerwagens, een rioolafzuiger, fietsen en transportwagens. Soms onverlicht, soms met een led-lamp, maar de verlichting van de tunnel werkt. Langs de wanden liggen enorme luidsprekers klaar voor montage. Camera’s en brandmelders hangen al op hun plaats. Uiteindelijk worden de wanden (boven de betonnen barriers) gehydrojet en gecoat met een reflecterende laag. Daarna wordt het wegdek afgefreesd en een nieuwe laag asfalt aangebracht. Na de zomer kan het verkeer weer door de buizen.

Projectgegevens

Onderhoud en renovatie van de IJ-tunnel, in vier fasenProjectduur:2010 tot 2013 (met zomersluitingen in 2011 en 2012)Opdrachtgever:Gemeente Amsterdam, Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer (DIVV)Aannemer:Koninklijke BAMKosten:50 miljoen euro voor het complete project

Reageer op dit artikel