nieuws

Afgedankte zeeplatforms slopen op locatie

bouwbreed Premium

Een afgedankt productieplatform op zee kun je in zijn geheel aan land brengen en daar slopen. Bij een echt groot platform wordt dat wat begrotelijk en is sloop op zee een alternatief.

Voor de winning van olie en gas uit ondiepe zeeën worden vaak productieplatforms gebruikt die met poten op de zeebodem staan. Platforms gaan lang mee, maar uiteindelijk komt een eind aan hun productieve leven, bijvoorbeeld doordat het veld uitgeput raakt.

De makkelijkste optie is dan de boel de boel te laten en het platform gewoon achter te laten. Geen echte oplossing natuurlijk en elk verlaten platform zal uiteindelijk moeten worden afgebroken. Gewoonlijk zagen de slopers een platform aan de onderkant bij de poten door, tillen het in zijn geheel op een kraanschip en brengen het aan land waar het in stukken wordt geknipt.

Maar wat te doen met een heel groot platform? Daarvoor is dan een heel groot kraanschip nodig, zoals de Thialf van Heerema Marine Contractors, dat in 1998 ook de Brent Spar afvoerde. “Maar ja, dat schip kost ongeveer een half miljoen per dag”, zegt Ruud Schreijer, algemeen directeur van Rusch. Zijn bedrijf houdt zich onder andere bezig met hijs- en heftechnieken en zware grondverzetmachines, maar heeft ook een divisie Offshore Services. “Om die kosten te vermijden had men wel het idee om een sloopkraan op het dek van een platform zetten. Maar dat is niet zo sterk, dus kun je er alleen lichte kraantjes op kwijt. Daarom is het geen optie om grote platforms op die manier te slopen.”

Schreijer kwam met een alternatief, waarbij hij een zware sloopmachine plaatst op één van al de op het platform aanwezige kraansteunen. De unit heeft een cabine voor de operator en een hydraulisch aangedreven arm met een verwisselbare kop die valt af te stemmen op de te knippen materialen, bijvoorbeeld staal of gewapend beton.

Een kraan met grijper op een andere kraansteun gooit de losgeknipte delen in een container die op het dek van het platform staat. De sloop gebeurt dus op locatie, waarbij het platform zichzelf lijkt op te eten. Volle containers kunnen naar vaste wal worden afgevoerd via een ponton of sleepbak. Er wordt gebruik gemaakt van bestaand materieel en het octrooi is dan ook verleend op de nieuwe werkwijze. “Het project waarvoor we deze aanpak bedachten is een beetje uitgesteld. Iedereen is enthousiast over het slopen van platforms, maar er zijn er maar weinig die daadwerkelijk weg gaan: het moet wel een keer gebeuren, maar wanneer weet niemand. De volgende grote ‘decommissioning’ staat gepland voor 2014 en misschien dat onze aanpak daar gebruikt gaat worden,” aldus Schreijer.

Reageer op dit artikel