nieuws

Aantal kop-staartbotsingen op snelwegen kan fors omlaag

bouwbreed Premium

Aantal kop-staartbotsingen op snelwegen kan fors omlaag

De EuroFOT veldstudie toont aan, dat voor trucks die zijn uitgerust met Adaptive Cruise Control (ACC) en Forward Collision Warning (FCW), het aantal kop-staartbotsingen op snelwegen kan worden verlaagd met 15 procent. Uit het onderzoek blijkt ook dat er een groot potentieel is voor het verhogen van dit percentage.

ACC en FCW worden samen gebruikt om een veilige afstand achter de voorligger te behouden en hiermee het ontstaan van kop-staartbotsingen te voorkomen. Wat betreft Lane Keeping Support (LKS), is de statistische basis nu nog te klein om betrouwbare conclusies te kunnen trekken over het voorkomen van ongevallen.

Geen negatief effect op rijgedrag

“We zijn wel eens gevraagd of we niet bezorgd zijn dat deze systemen bestuurders storen of ervoor zorgen dat ze hun focus verliezen achter het stuur. Maar data-analyse in EuroFOT heeft geen dergelijk effect weergegeven,” zegt Karsten Heinig. In het onderzoek werd elke truck uitgerust met vijf videocamera’s om zowel de bewegingen van de vrachtauto als van de chauffeur vast te leggen.

Zweeds team

Volvo Trucks neemt deel aan de EuroFOT veldstudie als onderdeel van een Zweeds team, samen met Volvo Car Corporation en de Chalmers University of Technology.

Meer info: www.volvotrucks.nl.

Reageer op dit artikel