nieuws

Ontslagen drukken het uurtarief van zzp’ers

bouwbreed Premium

Veel bouwvakkers die hun vaste baan kwijtraken, gaan verder als zzp’er. Het gevolg is een moordende concurrentie waardoor de uurtarieven omlaag gaan.

Dat komt naar voren uit een inventarisatie van Wer kspot.nl. De specialist in online klusaanbesteding stelt vast dat loodgieters het minste last hebben van de crisis. Die conclusie is gebaseerd op de vaststelling dat zij een uurtarief op niveau weten te houden. Schilders en stukadoors bijvoorbeeld lukt dat veel minder.

Werkspot geeft als verklaring onder meer dat toetreding tot de loodgietersbranche voor buitenstaanders relatief moeilijk is door het specialistische werk: verwarming, water en gas vergen specifieke vakkennis. Verder is de neerwaartse prijsdruk minder door het acute karakter van veel werkzaamheden die loodgieters vervullen. Een lekkage of problemen met de verwarming moeten meestal snel worden verholpen.

De verschillen in uurtarieven nemen zodoende rap toe. Een loodgieter zou per uur gemiddeld 38 euro rekenen terwijl een stukadoor het voor gemiddeld 10 euro minder doet.

Het aantal zelfstandige schilders een stukadoors neemt toe terwijl de vraag te wensen overlaat. Mensen houden de hand op de knip. Ze stellen onderhoud uit of gaan zelf met verf en kwast aan de slag. Ook de afname van het aantal verhuisbewegingen leidt tot minder vraag.

De markten verschillen ook per regio en als gevolg daarvan ook de hoogte van de tarieven. Voor verbouwingen betalen opdrachtgevers in Zeeland aan vaklui het hoogste uurtarief: 34,80 euro. In Zuid-Holland het minst: 30,47 euro. Een verklaring voor dit verschil kan zijn, analyseert Werkspot, dat in Zeeland anders dan in andere regio’s pas recent voor het eerst op grote schaal ontslagen vielen.

De strijd om werk drukt de prijzen. Maar Werkspot weet dat lage prijzen niet altijd voordelig zijn voor klanten. Het argument dat goedkoop duurkoop kan blijken, moet ze bewegen om niet alleen te kijken naar het uurtarief. De organisatie drukt de vaklui daarom op het hart het belang van een goede prijs-kwaliteitverhouding onder de aandacht brengen bij hun klandizie. Overtuigen kan met argumenten zoals de kwaliteit van de gebruikte materialen, de geboden garantie en het aangesloten zijn bij een branchevereniging.

Reageer op dit artikel