nieuws

‘Zo’n avon tuur laat je toch niet liggen’

bouwbreed Premium

Twee Gelderse bouwondernemers komen via-via in contact met een grote Colombiaanse collega. In de hoofdstad Bogota kijken de mkb’ers hun ogen uit en maken ze de deal hun kennis en materialen naar deze exotische bouwput te exporteren.

“De persoonlijke veiligheid is er prima in orde: schoenen, helmen, gespen. Maar van collectieve veiligheid of bouwplaatsmanagement is geen sprake. Wankele steigers, één enkele loopplank als werkvloer, geen leuningen en ga maar door. En nu willen ze van drie naar zo’n twintig verdiepingen hoog bouwen. Wij zijn gevraagd met onze kennis en materieel een en ander veiliger en efficiënter te maken.”

Dit is niet het relaas van een projectmanager van een groot ingenieursbureau, maar van twee Gelderse bouw-mkb’ers. Jeroen Jansen (46) uit Malden en Nijmegenaar Alwin Willems (47) vlogen vorige maand op uitnodiging van een van de grote Colombiaanse bouwondernemers naar Bogota. En daar knipperen ze niet alleen met hun ogen vanwege het zonlicht. “Op dat vliegveld staan gebouwen waar Schiphol jaloers op kan zijn. Zo groot en zo modern. Maar ook in de steden wordt modern met beton en staal gebouwd”, zegt Jeroen Jansen van Jako Materieel dienst. Alwin Willems van P.W. Willems Bouwbedrijf legde de contacten met Colombia. Willems wil er niet te veel over kwijt, maar het balletje kwam aan het rollen “via een bevriende diplomaat” die hen in contact bracht met de grote Colombiaanse bouwondernemer.

Veiligheid

Jansen: “De economie groeit met 5 procent en Bogota is één grote bouwput. De stad is omgeven door hooggebergte en dus moeten ze wel de hoogte in. Van drie naar twintig verdiepingen. Nu is arbeid er nog goedkoop en laten ze liever mensen met emmers heen en weer lopen in plaats van een pomp te plaatsen, maar ze begrijpen dat het veiliger en efficiënter moet.” Willems vult aan: “De overheid stelt steeds meer veiligheidseisen en ook de lonen stijgen snel. Overlast rond de bouwplaats gaat er ook spelen. Onze relatie in Bogota ziet daar kansen liggen en zocht kennis. Door hun Spaanse achtergrond kijken ze niet alleen in Amerika of Azië, maar ook i n Europa. ”

Jansen bouwde Jako (40 medewerkers) uit van een regionale tot een internationale speler op het gebied van bouwmaterieel (huur en koop) en vooral ook kennis. “Wij ontlasten bouwbedrijven door niet alleen een steiger te plaatsen, maar ook te zorgen voor ontwerp, keuring, veiligheid etc. Deze dienstverlening kunnen we in Colombia heel goed inzetten. Dat is precies wat ze zoeken.”

Willems is directeur van het gelijknamige bouwbedrijf (24 medewerkers) dat zich richt op regionale bouwprojecten en onderhoud verricht voor bijvoorbeeld corporaties. “Tien jaar geleden had ik dit misschien laten liggen, maar ik zie hier de markt krimpen, terwijl het daar omhoog schiet. Zo’n ondernemersavontuur kan ik toch niet laten liggen?”

Toen Alwin werd gevraagd, dacht hij meteen aan zijn jeugdvriend Jeroen: “Mijn vader kocht kruiwagens bij zijn vader die toen net op zolder een handeltje was begonnen. Zo kennen wij elkaar al heel lang.” De twee trekken hun telefoons en laten foto’s uit Bogota zien. Mannen doen gevelwerk op een ho ge steiger, maar de steiger staat scheef en is nauwelijks geborgd. Of dan de foto van slijpwerk waarbij de vonkenregen landt op een nieuwe, onbeschermde marmeren vloer. Jansen grinnikt: ”Er is daar nog veel te doen. We hebben al transportlijnen naar Bonaire en Curaçao, dus de logistiek vormt geen probleem. En zolang je geen gekke dingen doet, hoef je in Colombia nergens bang voor te zijn.”

Klein materieel

De twee Nederlanders hebben in Colombia ook dingen geleerd: “In Nederland werken we in binnensteden met grote kranen, zware prefab-delen of bijvoorbeeld een grote hefsteiger. Dat belast de omgeving van het werk. Zij gebruiken in de steden veel klein materieel dat ze zelf naar de werkplek brengen. Zo bouwen ze meer op de plaats zelf en dat moeten wij in de toekomst misschien ook meer gaan doen.” Deze zomer komt een Colombiaanse delegatie naar Nederland om de contracten te tekenen. Al snel daarna gaan dan de eerste lading en adviseurs op weg naar Colombia.

Reageer op dit artikel