nieuws

‘Vervuiling cement komt zelden voor’

bouwbreed Premium

Versnijding van cement met andere stoffen, doordat een bulkwagen niet volledig schoon is geblazen, komt sporadisch voor. Meestal heeft het geen gevolgen.

< Vervolg van pagina 1

Da t zegt Toine van Casteren, directeur van BAS Research & Technology uit Venlo, een kennis- en onderzoeksinstelling voor beton- en asfalttechnologie in een reactie op het nieuws gisteren in Cobouw over de verontreiniging van cement met soda. De Ittervoortse Betoncentrale betrok het cement van Holcim. De transporteur (Limpens uit Elsloo) vervoerde eerst soda, maar blies de bulkwagen niet helemaal leeg. “Soda gaat niet samen met cement”, meldt een betontechnoloog van Holcim Nederland uit Krimpen aan den IJssel. “De verharding kan erdoor vertragen. Het kan gevolgen hebben voor de latere kwaliteit van het beton.” Clemens Swalue, manager Verkoop van Holcim Nederland, stelt dat de verharding eerst vertraagt, maar later juist sneller verloopt. Van Casteren: “Er zijn verschillende vormen van soda. Ze zijn meer of minder hygroscopisch (trekken vocht aan). Soda zal in enige mate water binden. Dat is van invloed op de rheologische eigenschappen (het vloeigedrag) van de betonspecie. De verwerkbaarheid en verdichtbaarheid veranderen. Het is minder mooi af te werken, de korrels worden minder goed verdeeld en er kunnen luchtbellen in het beton ontstaan. Kortom, er is minder zicht op gerealiseerde kwaliteit. De versnijding van het cement met soda wordt pas bij de productie van de specie opgemerkt. Het rheologische gedrag voldoet niet aan de gekozen receptuur. Het kan met name problemen opleveren bij het storten en verdichten.”

Extra energie

De verontreinigde betonmortel is op 44 projecten verwerkt. Volgens Van Casteren moet van geval tot geval beoordeeld worden of delen van het beton gesloopt en vervangen moeten worden. Er kunnen bijvoorbeeld eisen gesteld worden aan het uiterlijk van het beton of aan de dekking van de wapening. Maar de verwerking kan ook slagen, bijvoorbeeld door de inzet van extra trilnaalden (extra energie voor de verdichting). “Het komt ook wel eens voor dat wat vliegas, gips of een andere cementsoort in de bulkwagen is achtergebleven. Dat is niet direct een probleem, want die stoffen zijn eigen aan de betonmortelindustrie. Sodakan wel een probleem vormen, met name omdat het water bindt”, aldus Van Casteren.

Reageer op dit artikel