nieuws

Reddingsboei CDA nog geheimzinnig

bouwbreed Premium

Reddingsboei CDA nog geheimzinnig

Het CDA wil de bouw helpen en infrastructuurprojecten van het Rijk naar voren halen. Dat beloofde Kamerlid Sander de Rouwe vorige week in Cobouw. Zowel het ministerie van Schultz als de VVD wacht nieuwsgierig af hoe de nieuwe ‘bouwheld’ van het CDA dat voor elkaar wil spelen.

Februari 2010. Premier Balkenende bezoekt een bouwplaats in Pijnacker. Hij promoot zijn nieuwe Crisis- en herstelwet: het bouwen moet doorgaan. Partijgenoot Camiel Eurlings, dan minister van infrastructuur, draagt de bouwsector ook een warm hart toe. Wekelijks knipt hij een lintje door of steekt een eerste schop in de grond van bouwrijpe spoedprojecten. Hoe anders is het in 2012. De tijd van (te) dure opleverfeestje is voorbij. Emotionele daadkracht maakte plaats voor nuchtere zuinigheid. Het grote geld is goeddeels uitgeven. Mogelijk volgen nieuwe bezuinigingen. De Crisis- en herstelwet heelt lang niet alle wonden. Eind vorige week is er plots ander licht als CDA’er Sander de Rouwe uit het niets een konijn uit de hoed tovert. “We willen infrastructurele investeringen naar voren halen”, zegt hij tegen Cobouw. “Er liggen miljarden op de plank . Het is goed voor bouwers en voor de belastingbetaler als we een deel daarvan naar voren halen.”

De PvdA heeft er direct oren naar. Andere niet onbelangrijke partijen zijn sceptischer. De VVD, toch de beroerdste niet als het gaat om infra, is er één van. “Investeringen naar voren halen kan niet. Dan loopt het begrotingtekort op. Laten we wachten op het Catshuisberaad”, reageert liberaal Charlie Aptroot. De ambtenaren op het ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn vooral nieuwsgierig. “Volgens de spelregels van het MIRT, het meerjarenprogramma infrastructuur, ruimte en transport is alleen schuiven met budgetten mogelijk”, verklaart een woordvoerder. In een korte nadere toelichting op zijn verder nog geheime plan licht De Rouwe toe dat ook hij denkt aan het schuiven met geldpotjes. “We richten ons op beide.” Budgetten husselen is bij onderbesteding door vertraging of eindeloze procedures een vaker toegepast instrument. Toch kan Arie Slob van de ChristenUnie zich niet voorstellen dat De Rouwe op die manier honderden, zo niet duizenden bouwvakkers aan het werk houdt. “Dat lijkt me erg lastig. Of de minister moet spoorprojecten in de vertraging gooien om ruimte te creëren voor wegprojecten. Dat lijkt me echter niet aanvaardbaar.” Slob doelt op het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, waarvoor ruim 4 miljard euro is gereserveerd. Hoewel hij denkt dat Schultz het door aanhoudende problemen met wissels en seinen niet kan maken nu spoorgeld te lenen, is het toch geen gekke gedachte. Nederland staat namelijk op het punt een proef te beginnen met ERTMS, een systeem dat de capaciteit van het spoor kan verhogen en de veiligheid opschroeft. Nu andere grote investeringen doen lijkt met het oog op een landelijke uitrol van ERTMS in de jaren ’20 onverstandig. Temeer omdat de parlementaire commissie Onderhoud en Innovatie Spoor begin dit jaar nog waarschuwde dat het Rijk vaker onzorgvuldig omging met spoorbudgetten. En er is nog een reden te bedenken. Het miljardenprogramma PHS stuit op groot verzet in het oosten van het land. ProRail laat reageren over aan de minister van Infrastructuur en Milieu. Die noemt het een “creatieve theorie”. “Maar er is geen sprake van onderbesteding op het programma hoogfrequent spoorvervoer”, voegt ze eraan toe, terwijl de voortgangsrapportage op zich laat wachten. Wordt Sander de Rouwe in navolging van Eurlings en Balkenende de nieuwe bouwheld van het CDA? Volgende week onthult hij zijn plan.

Reageer op dit artikel