nieuws

Altijd retourvracht mee met de zelfreinigende laadbak

bouwbreed Premium

Transportbedrijf G. de Bruyn in het Zuid-Hollandse Oudewater heeft de eerste twee MAN-trucks in gebruik genomen met een zelfreinigende laadbak. Hiermee vergroot het bedrijf de efficiëntie van het vervoer. Met de innovatieve laadbak kan het bedrijf altijd retourvrachten meenemen.

Met de Shuttle Floor van leverancier VAKO Transport Systems in Koudekerk aan den Rijn hoopt De Bruyn, die onder andere veel asfalttransporten voor de wegenbouwers uitvoert, het maximale rendement uit zijn materieel te halen. Met als bijkomende voordelen lagere kosten voor de aannemer en een forse reductie van de CO2 -uitstoot. Als de innovatieve laadbak bevalt, verwacht wagenparkbeheerder Arian Lenting uiteindelijk de helft van de zeventig vrachtwagens tellende vloot door trucks met Shuttle Floor-opbouw te vervangen. De meerwaarde van deze zogeheten bandlosser zit hem in het hydraulische reinigingsmechanisme in de aluminium laadbak. Bij een bandlosser wordt de lading bij het lossen niet gekiept, maar op een band die over de bodem van de bak loopt naar achteren geschoven. Zodra de vracht, bijvoorbeeld asfalt, wordt gelost, loopt daarachter een stalen schot mee die de bak reinigt. Aan de zijkanten is het schot voorzien van rubberstrips en aan de onderkant van een soort schraapmes. Als het schot door de hele bak is gegaan, kan meteen een vracht worden geladen voor de terugweg omdat de bak volledig is gereinigd. Dat kan het oude asfalt zijn, maar ook een ander materiaal of product. Met de traditionele bandlossers kan dit volgens Lenting niet, omdat bijvoorbeeld bij een retourvracht uitgefreesd asfalt het bitumen dat zich in het oude asfalt bevindt door de hitte van de bak vloeibaar wordt en onder in de bak een verkleefde massa vormt. Waar in de huidige praktijk de aannemer bij de locatie waar gewerkt wordt een depot moet inrichten, kan de transporteur met de Shuttle Floor het materiaal meteen voor hergebruik naar de asfaltcentrale brengen. Een ander voordeel van de Shuttle Floor is dat de band, die door staalkabels wordt bewogen, ook terug kan lopen. In het geval dat de lading niet volledig gelost hoeft te worden, kan de restvracht weer goed over de bak worden verdeeld zodat de aslasten goed verdeeld blijven. Veiligheid is een belangrijk aandachtspunt voor De Bruyn bij de keuze van nieuw materieel. In tegenstelling tot bandlossers kennen kippers volgens wagenparkbeheerder Lenting grotere risico’s, bijvoorbeeld bij het werken op onverharde wegen en taluds, bij tunnels en onder hoogspanningsleidingen. “En doordat de wagens niet meer gekiept hoeven te worden, is ook de kans op schade aan tunnelplafonds en matrixborden weggenomen. Wij hebben berekend dat dit systeem zich goed gaat terugverdienen”, aldus Lenting.

Jaarrond

In Nederland is maar de helft van de ritten met kiepwagens beladen, weet Corné van Aalst, mede-eigenaar van VAKO Transport Systems. “Terwijl je wel voor de volle 100 procent kostenmaakt. En in de wegenbouw staan de asfaltkiepwagens in de winter stil. Deze zijn moeilijk voor andere werkzaamheden inzetbaar.” Met de zelfreinigende laadbak kan de transporteur in zijn ogen jaarrond het maximale rendement uit zijn wagenpark halen.”

Reageer op dit artikel