nieuws

Meerkosten landtunnel A2 in nevelen gehuld

bouwbreed Premium

Minister Schultz blijft vaag over de meerkosten van de vertraagde A2-tunnel bij Utrecht. De budgetkosten moeten met 50 tot 65 miljoen euro omhoog door claims en vertraging, maar onduidelijk is hoe en door wie.

Dat blijkt uit de kwartaalrapportage A2 Leidsche Rijn van minister Schultz. Het budget voor de verbreding tussen Holendrecht en Oudenrijn wordt opgehoogd van 1199 miljoen naar tussen de 1255 en 1265 miljoen euro. De 1650 meter lange landtunnel valt daarbinnen met 242 miljoen euro.

De verbreding naar twee keer vijf rijstroken op de A2 is vlot en vrij vlekkeloos verlopen. De installaties van de landtunnel bleken echter een groot probleem en leidden tot grote vertraging in de eindfase. Het consortium Dodo (Dura Vermeer, Besix en Cofely) lag in de clinch met Rijkswaterstaat over het vereiste veiligheidsniveau. Een proces dat zich eerder voltrok bij de A73-tunnels bij Venlo. Ook daar werd schimmig gedaan over de meerkosten, maar is uiteindelijk een bedrag van 10 miljoen euro gecommuniceerd naar de Tweede Kamer.

Bij de landtunnel moet dat bedrag veel hoger uitpakken, want alleen al met de aanleg van de extra rijstroken naast de tunnel was een bedrag van 30 miljoen euro gemoeid. De aansluiting van de tunnelbuizen is nog niet gebudgetteerd en er liggen ook claims van de aanpalende contracten Haarrijn-spoorlijn en afslag Hooggelegen.

Reageer op dit artikel