nieuws

BAM probeert marktaandeel in Nederland te vergroten

bouwbreed Premium

BAM zoekt naar wegen om zijn omzet ook komende jaren op peil te houden. Projecten doelbewust met verlies aannemen zal het Bunnikse bouwconcern echter nadrukkelijk niet doen.

Bestuursvoorzitter Nico de Vries was gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers helder: BAM zal onder de huidige marktomstandigheden alle zeilen moeten bijzetten om voldoende werk binnen te halen. Voor dit jaar ziet hij nog geen al te grote problemen; het huidige orderboek bevat al zo’n 80 procent van de omzet van afgelopen jaar. Dat ligt anders voor de jaren erna.

“Hoe gaan we de orderportefeuilles van 2013 en 2014 vullen, dat is de vraag”, aldus De Vries. “Onzeker is immers hoe en wanneer de markten waarop we actief zijn, zich gaan herstellen.”

Het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) verwacht dat het volume van de Nederlandse bouwmarkt structureel op een lager niveau komt te liggen. Voor De Vries is het echter geen uitgemaakte zaak dat BAM straks dus ook minder omzet uit eigen land zal halen. “Er zijn verschillende manieren om volumedruk te lijf te gaan. Zo zullen wij proberen om ons marktaandeel te vergroten. Wat dat aangaande: we zijn groot en sterk en kunnen wel wat.”

Buitenland

De topman ziet bovendien voldoende mogelijkheden voor uitbreiding in het buitenland, waarbij hij Australië, het Midden-Oosten en West-Afrika met name noemde. “Verder willen we ook groeien in de markten onderhoud en services. En misschien gaan we nog wel nieuwe activiteiten ontplooien.”

Wat BAM zeker niet zal doen, is onder kostprijs duiken om zo de benodigde opdrachten te bemachtigen, benadrukte De Vries. “We gaan niet tegen elke prijs aan de gang blijven. Daar doen we niet aan mee, past ook niet bij ons risicoprofiel.”

>Pagina 6: BAM treft opnieuw voorziening voor AM

Reageer op dit artikel