nieuws

Baggeraar Geluk stormt met beter materieel CO2-ladder op

bouwbreed Premium

Baggeraar Geluk stormt met beter materieel CO2-ladder op

Opdrachtgevers letten steeds meer op de CO2-prestaties van hun aannemers, constateert Jan Geluk van Aannemingsbedrijf Geluk. De baggeraar wil om die reden in dit kwartaal op trede 3 van de CO2-prestatieladder komen te staan.

Verbetering van het materieel is een manier om een stap hoger te komen. Geluk reduceerde inmiddels de hoeveelheid CO2die zijn zandzuiger Maas in de lucht blies door de hydraulisch aangedreven onderwaterpomp te vervangen door een elektrische. Damen Dredging uit Nijkerk nam de Maas daarvoor onder handen. In de afgelopen vorstperiode verving Geluk zelf de hydraulische onderwaterpomp van zijn zandzuiger Linge door een elektrische.De Maas heeft een zuig- en persbuis van 600 millimeter diameter; de Linge is een baggervaartuig met een buis van 350 millimeter diameter. Bij beide vaartuigen is de onderwaterpomp elektrisch gemaakt. Het zijn ook de laatste twee die nog met een diesel-hydraulisch aangedreven onderwaterpomp draaiden.

Elektrisch

Naast de gedeeltelijk elektrische zuigers Maas en Linge heeft Geluk met de Wachtendonk en de Biesbosch ook twee volledig elektrisch aangedreven zandzuigers in de vaart. De elektriciteit voor de Wachtendonk komt uit een netaansluiting op de wal. Een dieselaggregaat daar bedient de Biesbosch. “Om meer CO2te besparen geven we de Biesbosch als het even kan een netaansluiting op de wal.”Minder brandstofverbruik ontstaat ook door de stalen leidingen te vervangen door PE. “Kunststof genereert minder weerstand dan staal, zodat het transport van het opgebaggerde materiaal minder energie vergt”, legt Geluk uit. Fijn zand kan daardoor met hetzelfde vermogen ook verder worden geperst.Onderzoek moet leren of flow inverters de weerstand in de persbuis nog verder kunnen verminderen. Zij worden in de persleiding gebouwd en geven de mengselstroom een draaiing. Daarmee komt grind los van de bodem van de buis waar de weerstand het grootst is. In de loop van dit jaar bouwt Geluk dit in de persleiding van zijn baggervaartuig Biesbosch om te zien of hun theoretische voordeel uitkomt in de praktijk.Met Cascade werkt Geluk aan een uniforme rekenmethodiek voor bepaling van de CO2footprint voor de sector. Smals Bouwgrondstoffen, zusterbedrijf, participeert in dit initiatief.

Reageer op dit artikel