nieuws

Maastunnel jaar dicht voor reparatie

bouwbreed Premium

De Rotterdamse Maastunnel moet een jaar dicht om betonrot te verhelpen. Volgens TNO is de constructieve veiligheid niet te garanderen zonder snelle reparatie van de ondervloer en de rijvloer.

TNO constateert na onderzoek dat de sterkte van de constructie blijft afnemen door voortgaande corrosie van de wapening. Daarom moet uiterlijk 1 januari 2015 een zeer omvangrijke operatie beginnen. Die voorziet in aanbrengen van kathodische bescherming en herstellen van de ondervloer in originele staat. De rijvloer en de wandjes in de ventilatiekanalen worden compleet vervangen.

De grootschalige betonaantasting in Nederlands oudste afzinktunnel kwam aan het licht na een recente asbestsanering. De schade is in belangrijke mate het gevolg van zoutindringing. De buitendienststelling van een jaar wil de gemeente ook gebruiken voor groot onderhoud. Verder staan aanpassingen met het oog op de wet Tunnelveiligheid op het programma. Na de buitendienststelling moet de Maastunnel minstens tien jaar zonder grote onderhoudswerkzaamheden vooruit kunnen. Het betonherstel verlengt de technische levensduur van de tunnel met vijftig jaar.

Voor Rotterdam is totale afsluiting van de exact zeventig jaar oude tunnel een dramatische beslissing. Dagelijks gaan 75.000 motorvoertuigen door de cruciale verkeersverbinding. Gezien de verwachte verkeersproblemen stelt de stad een aparte projectleider bereikbaarheid aan. Hoe hoog de kosten van de ingrepen zijn is onbekend. Volgens een woordvoerder van het stadhuis vraagt Rotterdam het Rijk en de EU om een bijdrage.

Reageer op dit artikel