nieuws

Even los van de waan van de dag in de bouwwereld

bouwbreed Premium

‘De Tocht der Tochten’ kwam er niet. De 120 medewerkers en twintig flexwerkers van Van der Werf’s Bouwbedrijf uit Sint Nicolaasga stonden in de startblokken om mee te helpen bij de opbouw van de Elfstedentocht. Samen met de werknemers van aannemersbedrijf Kimsma uit Leeuwarden zouden zij kluunplaatsen, stempelhokjes en tribunes bij start en finish vakkundig opbouwen.

Grote motor achter deze bouwerkzaamheden is directeur Harry van der Werf (65). Als bestuurslid van de Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden is hij verantwoordelijk voor de schaatsers in zowel de wedstrijd als de toertocht.

De Elfstedenkoorts begon afgelopen weekend in de vergaderzaal van het bouwbedrijf in Sint Nicolaasga. Door de aanhoudende vorst besloot het bestuur om alle rayonhoofden op zondag uit te nodigen voor een verkennend gesprek. ‘‘Als bestuur wilden we dit onder de pet houden, maar na 20 seconden was het al bij de pers bekend.” De volgende dag stond er een batterij journalisten bij het bouwbedrijf op de stoep. ‘‘Dat houd je niet tegen. Het is wel leuke reclame”, geeft Van der Werf met een knipoog aan.

De dagen na de eerste vergadering van rayonhoofden is Van der Werf onafgebroken met de coördinatie bezig geweest. Hij is onder andere verantwoordelijk voor de inschrijving van de wedstrijdrijders en -rijdsters. ‘‘Een enorme drukte was het. Woensdagochtend moesten we duizend mailtjes afhandelen. En dan staat de telefoon ook nog eens roodgloeiend.”

Alle bestuursleden weten echter wat hun te doen staat. ‘‘Daar hebben we een gedetailleerd draaiboek voor. We hebben punten die we jaarlijks afhandelen, verantwoordelijkheden bij aanhoudende vorst en een lijst met zaken als de tocht doorgaat. Als de tocht was doorgegaan, dan was het pas echt hectisch geworden.” Zekerheid is van groot belang, benadrukt Van der Werf. ‘‘Als we de tocht op het allerlaatste moment moeten afblazen,dan betekent dat een strop van ruim een miljoen euro.”

Bouwtekeningen

Met zijn ervaring in de bouwsector heeft Van der Werf een belangrijke inbreng in de organisatie van de Elfstedentocht. Op zijn bureau liggen allerlei bouwtekeningen van bijvoorbeeld start, finish en inschrijving op de vliegbasis. ‘‘De Friezenhal in WTC Expo heb ik in segmenten ingedeeld. De schaatsers starten in kooien, die elk hun eigen plek moeten hebben. Ook heb ik schetsen van het perscentrum gemaakt.” Van der Werf houdt zich ook intensief bezig met de kluunplaatsen. ‘‘Als er over lange afstanden moet worden gekluund, dan is er een groot bouwwerk nodig waar de deelnemers met schaatsen aan overheen kunnen lopen. Extra knelpunt waren de zes quads van de NOS, die in de wedstrijd mee rijden.

Lichtpuntje

De werkzaamheden rond de Elfstedentocht leken een lichtpuntje in een economisch zware tijd. Het personeel van het middelgrote allround bouwbedrijf stond de afgelopen dagen voortdurend stand-by om de opbouw van de tocht te verzorgen. ‘‘Iedereen is ook bereid om een steentje bij te dragen. Ook al is het weekend.” Vanwege de relatieve rust als gevolg van de recessie en ook door de vorst heeft Harry van der Werf momenteel de ruimte om zich met de Elfstedentocht bezig te houden.

‘‘Ik werk ook niet meer volledige dagen. Bij extra drukte kunnen bovendien mijn broer, zoon en neef veel werkzaamheden overnemen.” Met de Elfstedentocht kon hij zich even los maken van de waan van de dag in de bouwwereld. Toch kan hij wel parallellen trekken. ‘‘Schaatsers moeten aan bepaalde selectiecriteria voldoen om aan de wedstrijd deel te nemen. In de bouw bestaan die ook. Die grenzen momenteel aan het absurde. De projecten worden onder de grote bedrijven verdeeld en maken het voor een middelgroot bedrijf met honderd jaar ervaring lastig.”

De deur van de Elfstedentocht is in de ogen van Van der Werf nog niet gesloten. Ondanks de veertien jaar dat Van der Werf bij de organisatie betrokken is, mocht het nog niet zo zijn. ‘‘Na woensdag keert de winter wellicht terug. Het voorbereidende werk is gedaan, dus het kan nog steeds.”

Reageer op dit artikel