nieuws

Alphen nam risico met brug

bouwbreed Premium

Als de Julianabrug in Alphen nog één keer was geopend, zou hij onherroepelijk zijn bezweken. Dat concluderen twee Delftse hoogleraren die onderzoek deden naar de brug over de Oude Rijn die begin november plotseling buiten gebruik werd gesteld.

De brug is afgelopen tijd gerepareerd bij Hollandia en deze week weer in gebruik genomen. Het pontje dat bijna drie maanden lang een provisorische verbinding verzorgde is uit de vaart genomen. In opdracht van de gemeente onderzochten hoogleraar Staalconstructies Frans Bijlaard en zijn collega Ernst ten Heuvelhof van Technische Bestuurskunde van de TU Delft de inspectie- en reparatiegeschiedenis van de brug. Ze velden een keihard oordeel over het stelselmatig negeren van waarschuwingen door de gemeente.

Inspectierapporten van onderhoudsbedrijven en ingenieursbureaus wezen al langer op de slechte staat van het kunstwerk. Weliswaar was de brug in 2001 door Grimbergen gerepareerd, maar het bedrijf kon toen de dikte van het staal van de hoofdliggers onder de draaipunten niet vaststellen, omdat dat schuil ging achter betonnen muren van de basculekelder. De opmerking dat de brug weer 20 of 25 jaar meekon had Grimbergen eigenlijk niet mogen maken en zette velen op het verkeerde been. Hollandia dat sinds 2003 de reguliere inspecties uitvoerde wees vanaf dat moment ook regelmatig op de slechte staat van het bewegingswerk, maar daar werd door de gemeente niets mee gedaan.

Contra-expertises

Toen de staalbouwer in het voorjaar van 2010 een brandbrief stuurde werden onmiddellijk contra-expertises gevraagd van Arcadis, Nebest en Hageman. De laatste velde het meest positieve oordeel, wat prompt door het gemeentebestuur werd omarmd. Er werden geen verkeersbeperkende maatregelen genomen en de brug bleef nog ruim een jaar in gebruik al werd de frequentie van de inspecties opgevoerd.

De constructieve problemen konden volgens Bijlaard en Ten Heuvelhof lang genegeerd worden door de ‘lean and mean’-cultuur op het Alphense stadhuis. De gemeente bouwde geen institutioneel geheugen op over de brug en koppelde geconstateerde manco’s en klachten niet systematisch aan elkaar. De brug is volgens de onderzoekers geen dag te vroeg buiten gebruik genomen. Door trillingen van zwaar verkeer hadden de zwaar gecorrodeerde overgangsstukken van de hoofdliggers gemakkelijk kunnen scheuren en zou het brugdek waarschijnlijk verwringen. Als bij de vrije oplegging een deel omhoog zou komen zou daar iemand tegenaan kunnen rijden.

Reageer op dit artikel