nieuws

‘Klant koning in lastige markt’

bouwbreed Premium

Voor de bouw is 2012 het jaar van de klant. Volgens de Enschedese bouwer Hein Trebbe hebben de kopers meer dan ooit verstand van zaken, terwijl de aannemers vechten voor overleving.

“De klant staat centraal. Bij ieder project, zowel nieuwbouw, renovatie als groot onderhoud. De klant is door het internet een waardige gesprekspartner geworden en dat vergt een andere benadering. De koper wil een goed product waarin ook het onderhoud is inbegrepen.”

Trebbe, in 2010 goed voor een omzet van 179 miljoen euro, is van plan om vanaf 2013 al zijn projecten lean uit te voeren met gebruikmaking van Bouw Informatie Modellen. “Vijf jaar geleden was het nog niet mogelijk projecten volledig in BIM te doen met alle betrokken partijen. De software had nog niet het huidige niveau en de werkwijze was bovendien te kostbaar. Inmiddels voeren we liefst elk project in BIM uit. Omdat het kan en vanwege de vele voordelen voor onszelf, de partners, de opdrachtgever en de eindgebruiker. Ook het instrument lean zetten we bedrijfsbreed in.”

Het proces van verandering waarin Trebbe zich bevindt, is volgens de directeur hard nodig om te kunnen overleven in de momenteel lastige marktomstandigheden.”We bouwen weliswaar ruim honderd jaar maar dat wil niet zeggen dat je daarmee de toekomst hebt veiliggesteld. In tijden van recessie vinden grote veranderingen plaats. De ontwikkelingen bieden kansen die we met beide handen moeten aangrijpen. Zo op het oog gebeurt er misschien niet zo veel. Huizen hebben nog steeds een voor- en achterdeur en er zit ook nog altijd een dak op. De wijzigingen zitten in de manier waarop de woning in elkaar gezet is. Hoe is het bouwproces georganiseerd en op welke wijze is daarbij samengewerkt.”

Verjonging

De bouwer maakt zich zorgen over de aanwas van jeugdige medewerkers in de bouwbranche. De verjonging gaat Trebbe te langzaam. “We doen ons uiterste best jongeren kansen te geven, ook in deze economisch mindere tijden. Kansen om zich te ontwikkelen zijn erg belangrijk. Dat vergroot het werkplezier. Jongeren geven een bedrijf als het onze toekomst. Zij denken niet in een traditionele wijze en dat is in deze tijden van groot belang.”

Reageer op dit artikel