nieuws

‘Het is de druppel die de steen uitholt’

bouwbreed Premium

Steeds meer schaatsliefhebbers ontdekken de 5 kilometer lange kunstijsbaan door de natuur bij Biddinghuizen. Het zal niet lang meer duren voordat FlevOnice is uitgegroeid tot een nationale topattractie, voorspelt Albert Hoolwerf. En dat is goed voor de naamsbekendheid van Hoolwerf Heiwerken, een bedrijf dat sinds kort tot de ‘ambassadeurs’ van de schaatsbaan behoort.

In de schaatssport is de naam Hoolwerf al jaren een bekende klank. Het bedrijf uit Eemdijk sponsort sinds 2007 een damesploeg marathonschaatsers. Hoolwerf voelt zich als particulier én als ondernemer aangetrokken tot de schaatssport. Hij ziet grote overeenkomsten tussen heiers en schaatsers. ‘‘Het zijn allebei mensen die niet zeuren en die onder alle omstandigheden doorgaan, ook bij temperaturen onder nul of als het hard waait.’’

Hoolwerf stapte in de schaatssponsoring toen zijn bedrijf zich ging specialiseren in werken met trillingsvrije palen in kleine ruimtes. ‘‘We werden toen actief in het hele land. Dat betekende dat we ook landelijke naamsbekendheid nodig hadden.’’

De damesploeg bezorgde hem de gewenste publiciteit in uiteenlopende media. In een speciaal aan het marathonschaatsen gewijd programma van SBS6 schoven de in Hoolwerfoutfit gestoken dames regelmatig door het beeld. Kranten plaatsten na een goede uitslag interviews met de rijdsters, het KNSB-schaatsblad haalde de ploeg voor het voetlicht. ‘‘Een van onze dames won het Nederlands kampioenschap. Dan sta je direct in het AD en ben je te zien in Studio Sport’’, vertelt Hoolwerf opgetogen.

Het ambassadeurschap van FlevOnice ziet hij als een volgende stap om het specialisme van zijn bedrijf verder uit te dragen. ‘‘Altijd dezelfde advertentie valt op den duur niet meer op. Je moet telkens iets nieuws bedenken om in de picture te blijven. De schaatsbaan in Biddinghuizen biedt die mogelijkheid, de baan trekt een steeds groter publiek, afkomstig uit alle hoeken van Nederland. Al die mensen zien onze naam op de website en onze borden langs het parcours. Zo komen we met nieuwe doelgroepen in contact. Het is als de druppel die de steen uitholt.’’

Een bedrijf dat zich met de schaatssport weet te associëren, kan rekenen op de sympathie van het grote publiek, heeft Hoolwerf ontdekt. ‘‘In het voetbal heb je allerlei kampen, maar schaatsen geeft iedereen een goed gevoel.’’

Het leggen van contacten is er door vergemakkelijkt: ‘‘Zodra ik ergens binnenkom, gaat het over de schaatssport. We zijn een bekende verschijning geworden in den lande. Ik schat dat we dat voor 40 tot 50 procent aan deze sponsoractiviteit te danken hebben.’’

Reageer op dit artikel