nieuws

‘We hebben in het verleden te veel op eilandjes gewerkt’

bouwbreed

‘We hebben in het verleden te veel op eilandjes gewerkt’

Terug naar de basis. Dat is de strijdkreet van De Vries Kozijnen BV uit Gorredijk. Na een pijnlijke reorganisatie waarbij ruim honderd ontslagen vielen, wordt er nu weer volop vooruitgekeken. De opening van een ‘Experience Center’ markeert de nieuwe start van de kozijnenfabriek. ‘‘Door meer samen te werken willen we terug naar het niveau van twee of drie jaar geleden.”

Ceo John Rietveldt van moederbedrijf Doorwin in Eindhoven stelt dat een verschuiving naar de renovatiemarkt de basis moet vormen voor de toekomstige groei. ‘‘In het vierde kwartaal van 2008 kregen wij harde klappen. De orders liepen terug en de terugval kwam in een stroomversnelling. We richtten ons toen voornamelijk op grootschalige nieuwbouwprojecten. Juist in dat segment was de malaise groot.” De stap naar renovatie heeft het bedrijf vooralsnog geen windeieren gelegd. De verwachting is dat het aandeel van renovatie dit jaar van zo’n 10 procent naar de helft van de totale orderportefeuille gaat. Rietveldt voorspelt dat het aandeel nog meer gaat stijgen. ‘‘In de woningmarkt is een beweging gaande. Duurzaamheid en de beperkte liquiditeit van woningbezitters maakt renovatie een erg interessant segment. Met alle dochters in de Doorwin Groep kunnen we een totale geveloplossing bieden. Daar willen we ons meer op richten.”

De renovatiemarkt is volgens Rietveldt ‘robuust’ en zorgt voor de basisstabiliteit waar Doorwin naar op zoek is. ‘‘Inzetten op innovatie is daarom geen gewaagde keuze. Stap voor stap willen we investeren in nieuwe producten en machines.” Volgens algemeen directeur Sjouke Bus van De Vries Kozijnen is de strategie van het moederbedrijf voor de mensen in de fabriek belangrijk. ‘‘Je merkt dat op de werkvloer. Door te investeren creëer je bij de werknemers het gevoel dat het weer de goede kant op gaat.”

De opening van het Experience Center in Gorredijk voelt voor Bus als een nieuwe start. De showroom toont de verschillende producten die door alle dochterondernemingen van Doorwin worden gemaakt. ‘‘We hebben in het verleden te veel op eilandjes gewerkt. Ieder bedrijf hield zich bezig met de eigen productie. Dorpels, deuren, ramen, isolatiemateriaal en kozijnen worden nu als een compleet pakket aangeboden.” Klanten als woningbouwcorporaties en aannemers zijn enthousiast. De markt wil namelijk met zo weinig mogelijk schakels in de keten werken. ‘‘Doorwin heeft met alle dochters een totaal gevelconcept in handen. Dat moeten we meer benutten. Door samen te werken met de co-makers willen we naar een verdubbeling van de omzet in de renovatieketen.”

Vrigo-lijn

De Vrigo-lijn van De Vries Kozijnen speelt een centrale rol. Vrigo is een kozijn met verschillende technische basiseigenschappen dat toepasbaar is in ieder bouwsysteem en waarbij alle denkbare uitvoeringen mogelijk zijn. ‘‘We zijn goed in het maken van modulaire systemen met onze eigen grondstoffen. Daar moeten we niet van af stappen. Daarom richten we ons bewust niet op bijvoorbeeld hybride of KVT-kozijnen.” Een groot deel van de producten wordt gemaakt van FSC-gekeurd Oregon Pine-hout uit Amerika en Canada. ‘‘Het Oregon-hout is misschien nog wel duurzamer dan kunststof. We hoeven ons dus absoluut niet voor het basismateriaal te schamen.” Het Experience Center onderstreept die houding. Sjouke Bus wil daar op jaarbasis tientallen relaties ontvangen en met de producten van De Vries Kozijnen en de co-makers laten kennismaken.

Efficiency

Vanuit het Experience Center kunnen de klanten de fabriek in lopen. Op de werkvloer is na de reorganisatie flink geïnvesteerd in een efficiënte werkwijze. Gekozen is voor de Lean-gedachte. ‘‘De uitdaging van Lean is om iedereen binnen de organisatie actief bij te laten dragen aan enerzijds het vergroten van waarde en anderzijds het terugdringen van verspilling.” Van afval is eigenlijk geen sprake meer. Zo wordt het hout van A-kwaliteit gebruikt voor de productie van kozijnen van deuren en ramen. De B-kwaliteit voor bijvoorbeeld spouwlatten. Het resthout wordt verbrand voor de verwarming van de fabriekshallen en het zwembad van Gorredijk. Buiten de fabrieksdeuren staan veel lege bokken, omdat de voorraad zoveel mogelijk tot het minimum wordt beperkt. De Lean-gedachte werpt volgens Sjouke Bus zijn vruchten af. ‘‘De productie stijgt, de werknemers voelen zich gelukkiger en de kosten dalen. De donkere periode ligt nu echt achter ons. De blik is weer op de toekomst gericht. Dat willen we graag laten zien.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels