nieuws

Verkeerd stempelen hoogwerker leidt vaak tot ongelukken

bouwbreed

De IPAF, internationale belangenorganisatie voor aangedreven hoogwerkertechniek, is een campagne gestart die het op een juiste manier stempelen van dit materieel moet bevorderen. De campagne van de Britse organisatie heet Spread the Load!, oftewel verdeel de gronddruk.

In de veiligheidscampagne roept IPAF eigenaren en gebruikers van hoogwerkers en verreikers op zich terdege op de hoogte te stellen van de gronddruk op de werkplek en stabilisatoren, stempels en stempelplaten correct te gebruiken. In de campagne geeft de organisatie duidelijke en praktische richtlijnen.

Volgens IPAF-directeur Tim Whiteman zijn hoogwerkers “in het algemeen zeer veilig en stabiel, maar kan een verkeerde opstelling leiden tot instabiliteit en kantelen. Dit is vaak een resultaat van een verkeerde inschatting van de bodemomstandigheden, verkeerde keuze van stempelplaten of verkeerde positionering van stempelvoeten.” De algemene boodschap van IPAF in de campagne is: Gebruik altijd stempelplaten bij het werken met (knik)telescoop hoogwerkers die afgestempeld staan. Ook bij alle andere typen hoogwerkers wordt het gebruik van stempelplaten aanbevolen, “tenzij een risicoanalyse uitwijst dat het niet noodzakelijk is”.

Directeur Lion Verhagen van de Vereniging Verticaal Transport (VVT) zegt de campagne van de IPAF, die tijdens de beurs APEX in Maastricht werd gelanceerd, van harte te ondersteunen. Hij durft niet te zeggen hoeveel ongelukken gebeuren door het niet juist stempelen van hoogwerkers, “maar als de IPAF deze campagne begint, mag je aannemen dat het vaak misgaat. Het is één van de grootste aandachtspunten.”

Deskundigheid

Verhagen wijst erop dat personeel dat hoogwerkers bedient niet verplicht is een certificaat van bekwaamheid te bezitten. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld machinisten van hijskranen. Bepaald is alleen dat de persoon voldoende deskundig is om de machine te bedienen. Zowel de werkgever als de werknemer is hier verantwoordelijk voor. “Maar wat houdt die deskundigheid dan precies in?”, vraagt Verhagen zich af. In de dagelijkse praktijk wordt volgens de VVT-directeur toch vaak te gemakkelijk gedacht over het werken met een hoogwerker.

Om het aantal ongelukken en bijna-ongelukken terug te dringen zou het verplicht stellen van een certificaat in de ogen van Verhagen een oplossing zijn. Hij weet dat in de petrochemie een soort semi-verplichte certificeringsregeling in gebruik is voor bestuurders van materieel. Daar stellen namelijk de opdrachtgevers eisen aan de bekwaamheid van het bedienende personeel. “En die moet je dan wel kunnen aantonen.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels