nieuws

Steun aan een goed doel geeft fietstoer toegevoegde waarde

bouwbreed

Steun aan een goed doel geeft fietstoer toegevoegde waarde

Wielrennen is een populaire sport in de bouw. Om naar te kijken én om zelf te beoefenen. Voor de jaarlijkse fietstocht van bouwmaterialenhandel Raab Karcher door Noord- en Oost-Nederland meldde zich vorig weekeinde een recordaantal deelnemers. Samen trapten ze bijna 9000 euro bij elkaar voor stichting Doe Een Wens.

Dit jaar besloot de directie van Raab Karcher de traditionele fietstocht waarbij klanten en eigen medewerkers gezamenlijk een toertocht maken door Twente en een deel van Duitsland, te koppelen aan een goed doel. De keuze viel op Doe Een Wens, de stichting die zich inzet om de droomwens van kinderen en jongeren met een levensbedreigende ziekte in vervulling te laten gaan. Ook in 2010 zamelde Raab Karcher al geld in voor dit doel.

Deelname werd dit jaar behalve voor wielrenners ook opengesteld voor recreanten. ‘‘We hebben twee tochten uitgezet. De eerste was een wielertocht van circa honderd kilometer in drie snelheidscategorieën, gestoken in Raab Karcher-tenue en onder begeleiding van toerleiders en motorrijders. De tweede tocht ging over een afstand van veertig kilometer en mocht op eigen tempo worden volbracht’’, vertelt Frank Heidanus, directeur Sales & Operations bij Raab Karcher. Aan de start verschenen 160 deelnemers, bijna allemaal werkzaam in de bouw, de een als inkoper, de ander als directeur of projectleider. Hun aantal overtrof Heidanus’ stoutste verwachtingen. Oorzaak? ‘‘Het prachtige zomerweer’’, veronderstelt hij. ‘‘Plus natuurlijk het goede doel. Het besef dat je je samen inzet voor mensen die jouw steun goed kunnen gebruiken, geeft toch altijd een toegevoegde waarde.’’

Aan het slot van de toer bleek hoe succesvol deze formule werkelijk was. ‘‘De deelnemers van bouwbedrijf Dijkhof uit Klarenbeek hadden veel geld opgehaald onder hun collega’s, en dat bedrag werd ook nog eens verdubbeld door de directie!’’

Raab Karcher vindt het belangrijk in haar sponsorbeleid sportieve activiteiten te combineren met een goed doel. ‘‘Op die manier geven we uiting aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheid’’, aldus Heidanus.

In 2010 heeft de directie van Raab Karcher gekozen voor één goed doel in plaats van lokale initiatieven te ondersteunen. De Raab Karcher-wielertocht voor Doe Een Wens was de eerste landelijk gerichte sponsoractiviteit. Dit weekeinde krijgt de toer een vervolg in Roosendaal voor klanten en medewerkers uit het zuiden en westen van Nederland. Ook hier is het aantal deelnemers ver boven de verwachting.

Het bijwonen van voetbalwedstrijden of deelnemen aan een golfevenement samen met de klant ziet Raab Karcher tevens als een vorm van relatiebeheer. Heidanus: ‘‘Het is belangrijk persoonlijk contact te onderhouden met je klanten. Op deze manier kun je elkaar in een andere hoedanigheid leren kennen. In een informele sfeer kom je tot heel andere gesprekken dan vanachter een bureau.’’

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels