nieuws

Pijn van asfalteren bij daglicht twijfelachtig

bouwbreed

Dit ‘asfaltkabinet’ zorgt voor meer files door te bezuinigen op het nachtwerk aan de snelweg. Dat concludeerden D66’er Kees Verhoeven en Arie Slob (ChristenUnie) zaterdag met De Telegraaf. Maar hebben zij links- of rechtsom wel gelijk? Of redeneren ze te kort door de bocht. Het Economisch Instituut voor de Bouw kwam vorig jaar met heel andere conclusies.

Minister Schultz moet miljarden besparen om te voorkomen dat de onderhoudsachterstand aan de Nederlandse infrastructuur groter wordt. Daar valt iets voor te zeggen natuurlijk, maar haar spraakmakende ideetjes worden toch niet overal warm onthaald. De minister van wegen, bruggen en viaducten wil relatief kleine en beperkte onderhoudscontractjes bundelen. Daarbij wil ze meer getimmer aan de weg overdag toestaan. Het klinkt de gemiddelde wegenbouwer ongetwijfeld als muziek in de oren, want ‘s nachts werken is zeker niet altijd een pretje. Soms rijdt een dronken automobilist een asfalteerder aan, in enkele gevallen krijgen wegenbouwers lege bierblikjes naar hun hoofd geslingerd, omdat de slingeraar wil weten of hij nog wel nauwkeurig kan mikken.

Het is minister Schultz die van ying en yang houdt niet om deze gevallen te doen. Zij moet ‘gewoon’ geld besparen. Volgens De Telegraafleidt die aanpak tot meer files, al geeft hij zaterdag middenin dat openingsartikel van de krant toe dat die boude stelling niet is hardgemaakt aan de hand van berekeningen. De verschillende politieke tegenstanders van deze regering lazen daar overheen en hadden hun oordelen direct klaar.

Beetje dom

Arie Slob (ChristenUnie) denkt op basis van het krantenartikel, waarvan het waarheidsgehalte wellicht niet kan tippen aan een gemiddeld CPB-onderzoek, zeker te weten dat er meer files zullen ontstaan, wanneer onderhoud aan wegen vaker overdag plaats zal vinden. Kees Verhoeven van de D66 valt hem op twitter bij en noemde de regering in één van zijn tweets een “beetje dom”. Verhoeven is altijd scherp van geest, maar nu lijkt het erop dat hij iets te enthousiast heeft gepoogd dit kabinet zwart te maken. Want het zou toch dom zijn als minister Schultz, in haar partij vergezeld door asfaltbewonderaar Charlie Aptroot, inderdaad zo dom zou zijn. Iedereen is het er over eens dat overdag asfalteren op die ‘werkzame dagen’ leidt tot meer flessenhalzen. Er zijn echter meer aspecten die een rol spelen.

Zo voert de branchevereniging voor wegenbouwers, VBW Asfalt aan dat een korte en pijnlijke asfaltbeurt overdag en ‘s nachts zonder onderbrekingen de kwaliteit van het werk bevordert. Het hele ‘circus’ nacht in nacht uit op- en afbreken levert namelijk kwetsbare plekken op. Elke keer dat het werk gestaakt moet worden omdat de vogels beginnen te fluiten, levert een naad op. Op langere termijn betekent dat vaker onderhoud en dus meer files. Het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) becijferde vorig jaar al dat het verruimen van de onderhoudsmogelijkheden overdag en in het weekend kostenbesparend is. De kosten zouden tot 35 procent lager kunnen, aldus het EIB. Wordt de fileoverlast met die 35 procent verrekend dan blijft er alsnog een voordeel over van 10 procent. Het EIB wees er ook op dat het probleem van de ‘koude’ naad minder vaak zal optreden, wanneer asfalteerders ook als iedereen wakker is, mogen werken. De grote vraag is hoe minister Schultz haar overdagtarget gaat invullen. VBW Asfalt hoopt dat wegen vaker van afrit tot afrit dicht gaan, zodat het wegdek ineens in de volledige breedte kan worden hersteld. Afgelopen zomer deed Rijkswaterstaat dat bij de A20 bij Rotterdam. Twee volledige weken maakten duizenden automobilisten op de zeven kilometer rijstroken plaats voor walsen en asfaltmachines. Twee weken dicht. Wat een ellende, zou je denken, maar als je dat afweegt tegen de veertien weekenden die de weg anders dicht geweest zou zijn, kun je daar anders tegenaan kijken. Heeft de projectleider gelijk dan hoeft de A20 dertig jaar lang geen ‘kedekedeng-operatie’ meer te ondergaan. Meer overdag, minder files; Dat is vooral een goedkope boodschap.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels