nieuws

Combinaties scoren stationsprojecten Arnhem en Breda

bouwbreed

De combinatie Ballast Nedam/Hurks mikt raak met de inschrijving voor het stationsproject in Breda. De combinatie Ballast Nedam/BAM komt als beste tevoorschijn uit de aanbesteding van de bouw van de Arnhemse stationshal.

De opdrachten zijn goed voor respectievelijk 130 miljoen euro en 37,5 miljoen euro. In Breda is sprake van de economisch meest voordelige aanbieding.

In Arnhem mochten aannemers een eigen uitwerking presenteren van het futuristische ontwerp van de stationshal. Wel met een spijkerharde kostengrens van 37,5 miljoen euro.

Het project Breda Centraal is een samenwerkingsproject van ProRail, NS Poort en de gemeente Breda. Ook de provincie Noord-Brabant en het ministerie van I&M doen een duit in het zakje. Het station en zijn omgeving gaan in de periode tot medio 2015 grondig op de schop. In het toekomstige hsl-station zijn “wonen, werken, winkelen en reizen op een moderne en comfortabele manier geïntegreerd”.

Ontwerp

Eerder was geen enkele aannemer te vinden die de Arnhemse stationshal naar ontwerp van architectenbureau UN Studio van Ben van Berkel voor een enigszins realistische prijs wilde bouwen. Het ontwerp vormde in de ogen van de bouwers een te grote uitdaging. Ze hikten onder meer aan tegen de ingewikkelde kromme en gebogen vormen en de esthetische eisen aan de uitvoering.

Nu hebben zich vier partijen gemeld, en dat ook nog zonder extreme financiële eisen. “Wij hebben de aanbesteding omgegooid en gekozen voor een in de spoorwereld vernieuwende methode”, verklaart woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail. “Daarnaast zit ook de bouwwereld niet stil, die ontwikkelt zich verder. Ook is hun markt veranderd. Destijds konden ze makkelijk genoeg werk krijgen.”

Deze keer mochten de bouwers zelf met voorstellen komen. Aanpassingen waren mogelijk, een en ander in nauw overleg met de diverse betrokkenen, van opdrachtgever tot architect en Rijksbouwmeester. Ook werd met de fundering een risicovol onderdeel uit de opdracht gehaald. “De fundamenten zijn al gereed.”

De combinatie Ballast Nedam/BAM heeft de opdracht nog niet definitief, onderstreept Schaafsma. De stand van zaken is dat combinatie is geselecteerd voor de bespreking van het definitieve contract. “Dat is pas gegund als de handtekeningen eronder zijn gezet.” In Breda geldt nog een voorbehoud in verband met bezwaarprocedures.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels