nieuws

INTERVIEW rene van der bruggen‘Deutsche Post zal geweldige referentie zijn’

bouwbreed

Installatiebedrijf Imtech blijft fors groeien, maar de Nederlandse gebouwenmarkt is nog steeds een zorgenkind. Afgelopen jaar verdwenen ruim vierhonderd banen in de Benelux. “Het grootste deel van de herstructurering is achter de rug”, verzekert René van der Bruggen, bestuursvoorzitter van Imtech.

Het wordt eentonig: Nederlands grootste installatiebedrijf Imtech heeft weer een goed en gezond halfjaar achter de rug. In het eerste halfjaar van 2011 werd een omzet behaald van 2,3 miljard euro, een stijging van 13 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2010. De nettowinst steeg met 6 procent naar 60 miljoen euro. En de orderportefeuille groeide naar 5,7 miljard euro (+10 procent). De helft van de extra omzet werd behaald door maar liefst negen acquisities.

Waarom zoveel acquisities?

Van der Bruggen: “We hebben een hele lijst van bedrijven die we volgen. De markt van technische dienstverlening is gefragmenteerd, waardoor er legio mogelijkheden voor meer acquisities zijn. We nemen alleen gezonde en winstgevende bedrijven over die passen in onze strategie en op termijn leiden tot verdere autonome groei. Maar ze moeten het wel leuk vinden om bij Imtech te horen en het moet natuurlijk klikken met de prijs. We hebben overnames gedaan in Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk, daar behoren we nu tot de top drie. Ook kijken we naar Oost-Europa en Turkije. Ook op gebied van ict en werktuigbouw willen we in meer landen in Europa aanwezig zijn. Er is dus heel veel te doen.”

De omzet in de Benelux blijft zakken. Het aandeel in de omzet daalde in een jaar tijd van 24 naar 20 procent. Hoe komt het dat Nederland zo achterblijft?

“Industrie en Traffic draaien best redelijk. Het is vooral de gebouwenmarkt die heel slecht is. Eind jaren negentig, begin jaren van deze eeuw is er heel veel gebouwd, waardoor er heel veel leegstand is. Op het kleine beetje markt dat nog over is, is geweldig veel concurrentie en zijn er lage marges. We willen langzamerhand wegtrekken uit deze markt en meer gaan doen in energie, milieu en datacenters. Dat kost tijd en het betekent dat het volume en de productie dalen. Ook heeft het gevolgen voor het personeelsbestand. Dat is het afgelopen jaar met ruim vierhonderd teruggelopen. In de tweede helft van het jaar zullen ook banen verdwijnen. Hoeveel weet ik niet precies, maar dat zullen geen grote aantallen zijn. De herstructurering is voor het grootste gedeelte achter de rug.”

Groei zit er duidelijk wel in Duitsland.

“Duitsland is de grootste markt voor energie. Daar zijn we bijvoorbeeld bezig met energie-efficiëntie, warmte-kracht en bio-energie. Het besluit van de regering om af te zien van het gebruik van kernenergie, versterkt onze positie daar. We zijn dé leidende implementatiepartner in de groeiende energiemarkt. Het mooiste project dat we het afgelopen halfjaar hebben binnengehaald is misschien wel de opdracht voor Deutsche Post om hun achthonderd gebouwen voor vijftien jaar energie-efficiënt te maken. Een opdracht van 400 miljoen euro. Ik denk dat het een geweldige referentie zal zijn. Er zijn nog tientallen van dit soort projecten beschikbaar.”

Bouwbedrijven leveren bijna allemaal omzet in, de installatiesector blijft maar groeien. Waarom is het verschil zo groot?

“We hebben verschillende business modellen. Bij ons is 15 procent van de omzet recurring business, zoals onderhoud. Dat zijn activiteiten die bouwers niet hebben. Die rennen van het ene project naar het andere en moeten dan scoren. Het scheelt ook dat wij geen exposure naar de woningmarkt hebben, niet alleen in Nederland werken en een breed pallet aan activiteiten hebben. We zijn niet zo heel kwetsbaar.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels