nieuws

Boetes spoorbouwers stapelen zich op

bouwbreed

Het aantal boetes voor spooraannemers die zich niet aan veiligheidsregels houden, stijgt. Dit jaar deelde de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) al zes boetes uit. In heel 2010 was dat er slechts één.

< Vervolg van Pagina 1

De Inspectiedienst spreekt van een negatieve ontwikkeling. Wie de boetes kregen, wil de dienst niet zeggen. Of de stijging van het aantal geldstraffen betekent dat de arbeidsomstandigheden voor spoorwegmonteurs verslechteren, is niet goed te beoordelen. Vergelijken is moeilijk, omdat het lik-op-stukbeleid met boetes pas sinds vorig jaar bestaat.

Piet Breedijk, directeur van de stichting Railalert, schrikt niet van de cijfers. Hij benadrukt dat de situatie stukken beter is dan tien jaar geleden. “Toen kwam het voor dat er drie doden in een jaar vielen.” Ook vergeleken met Duitsland doet Nederland het helemaal niet zo slecht, weet Breedijk: “Daar zijn afgelopen winter weer een aantal baanwerkers doodgereden. Hoe dat komt? Zij hebben nog niet alle veiligheidsregimes ingevoerd die wij hier wel hanteren.”

Dat neemt niet weg dat er nog altijd levensgevaarlijke situaties voorkomen tijdens werk aan het spoor. In 2010 was er zeker dertien keer sprake van ‘ernstig gevaar’. Twaalf keer kwamen aannemers er met een schriftelijke waarschuwing van af. Eén keer legde de inspectiedient het werk stil en volgde er een boete. Soms stonden er machines op plekken die tot ontsporingen konden leiden. Het kwam ook voor dat de fysieke afscheiding tussen werkplek en rijdende trein ontbrak.

Strukton

Spooraannemers leefden de veiligheidseisen in 2010 allemaal minder goed na dan in 2009. Vooral de prestaties van Strukton vielen tegen, aldus de IVW. De Utrechtse aannemer betreurt die conclusie, maar plaatst er kanttekeningen bij. “Volgens onze berekeningen neemt het aantal ongevallen per gewerkt uur aan het spoor door Strukton jaarlijks met 10 procent af, ook in 2010.”

Breedijk breekt een lans voor directeuren van spoorbouwers. “Zij doen er alles aan om de veiligheid te verbeteren. Sinds dit jaar gaan zij zelfs de baan op om in gesprek te gaan met baanwerkers.” Vrij nieuw is de mogelijkheid voor aannemers om een veiligheidsconvenant af te sluiten met de inspecteur-generaal. In ruil voor rapportages krijgt een bouwer minder inspecties op zijn bordje. Zicht op een eerste convenant is er nog niet.

Een actuele rapportage van de IVW is te vinden op www.cobouw.nl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels