nieuws

BAM bundelt transport bouwplaats

bouwbreed

BAM Utiliteitsbouw en transporteur UTS Nederland zijn blij met de resultaten van een proef met de bundeling van alle aan- en afvoer voor een bouwplaats via een overslagpunt buiten de stad.

Projectleider Chris Pronk van BAM Utiliteitsbouw ziet het al voor zich. Het nieuwe logistieke concept als standaard voor binnenstedelijke bouwplaatsen. Het aantal transporten in steden neemt af. Ze vinden bovendien buiten de spits plaats. Het beeld van talkrijke onderaannemers die af- en aanrijden met hun eigen spullen, behoort tot het verleden.

De extra kosten van een overslagpunt zouden ruimschoots opwegen tegen de voordelen op de bouwplaats en bij de onderaannemers en leveranciers. De laatsten geven de zorg voor de zogenoemde just in time-levering uit handen en kunnen zich concentreren op hun eigenlijke taak: de (af)bouw.

Besparing

Per saldo is het resultaat een besparing op de aanneemsom. Mogelijk van een procent of drie, denkt Pronk.

De proeflocatie ligt in Den Haag. Als verantwoordelijke voor de herontwikkeling van een voormalige huishoudschool aan de Laan van Meerdervoort tot appartementencomplex, greep Pronk zijn kans. Samen met senior projectleider Marc van der Heijden van UTS bedacht hij de proef.

De definitieve evaluatie moet nog komen. Maar dat het concept werkt, werd volgens Pronk snel duidelijk. Reden om het ook al toe te passen bij een volgend project: de inwendige renovatie van de kantoortoren van PostNL (voorheen TNT) in Den Haag. “In de toekomst willen we het ook toepassen voor de nieuwbouw.” Voor de Jubi-torens (de nieuwbouw voor de ministeries van Justitie en Binnenlandse Zaken) in Den Haag komt het te laat. Maar voor de logistiek bij toekomstige vergelijkbare projecten kan het volgens Pronk een enorme opsteker zijn.

Voor het PostNL-gebouw werd het al ingebracht bij de aanbesteding. Dat gebeurde met de belofte van een reeks voordelen. Van financiële tot praktische.

Opslag

De opslag van materialen op de bouwlocatie is minimaal. Alles komt just in time aan en afval gaat met dezelfde wagens retour. Winst wordt behaald door een hogere beladingsgraad van de wagens maar ook in een efficiënter bouwproces, legt Pronk uit.

Op krappe binnenstedelijke bouwlocaties is opslag altijd lastig. “Grappig dat mensen rond het PostNL-gebouw ons vroegen wanneer we zouden beginnen. Terwijl we op dat moment al acht weken bezig waren.”

De bundeling van de aan- en afvoer leidt volgens de initiatiefnemers ook tot efficiëntere partijen aan materiaal. Grotere hoeveelheden tegelijk in één verpakking bijvoorbeeld. Dat scheelt ook in de kosten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels