nieuws

Raad van State vernietigt tracébesluit Utrecht

bouwbreed

Het tracébesluit over de spoorverbreding rond Utrecht is vernietigd. Het nieuwe spoor leidt tot te veel trillingen, stelt de Raad van State. Volgens het hoogste bestuursorgaan is in het tracébesluit dat nu op tafel ligt te weinig aandacht besteed aan de mogelijke toename van trillingen in de omliggende woningen. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur […]

Het tracébesluit over de spoorverbreding rond Utrecht is vernietigd. Het nieuwe spoor leidt tot te veel trillingen, stelt de Raad van State.

Volgens het hoogste bestuursorgaan is in het tracébesluit dat nu op tafel ligt te weinig aandacht besteed aan de mogelijke toename van trillingen in de omliggende woningen.

Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur beloofde eerder dat extra treinverkeer niet tot meer getril zou luiden. Uit onderzoek bleek echter dat acht woningen ten zuiden van het station in een ‘hogere hinderklasse’ komen, zodra de spoorverbreding een feit is. De bewoners gaan van ‘weinig hinder’ naar ‘matige hinder’. Het beperken van de trillingen kost circa 150.000 euro per woning. Te veel geld voor zo’n klein verschil, vindt de minister.

Geluidsoverlast

De Raad van State vindt echter dat het ministerie niet voldoende heeft onderzocht of en hoe de extra trillingen te voorkomen zijn. Daarom is het besluit afgeschoten. De minister moet terug naar de tekentafel.

Omwonenden deden ook hun beklag over het geluidsoverlast van de nieuwe spoorverbinding, maar deze klachten zijn niet gegrond verklaard.

Het tracébesluit werd medio 2009 door de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat genomen om het capaciteitsgebrek op het spoor rond Utrecht op te heffen. Met het tracébesluit wil Schultz van Haegen het aantal sporen tussen Utrecht Centraal en Lunetten verhogen naar maximaal acht. Op dit traject worden de sporen in de richting Arnhem en de richting Den Bosch uitgebreid met twee sporen waardoor tussen Vaartsche Rijn en Lunetten vier extra sporen ontstaan. De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels in volle gang.

Gevolgen

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu en ProRail laten weten zich nog te beraden op de gevolgen van de uitspraak. Volgens de spoorbeheerder wordt vooralsnog gewoon doorgewerkt. “We zijn druk bezig om te kijken hoe het nu verder moet”, aldus een woordvoerster. Een zegsman van het ministerie geeft aan dat het vernietigen van het tracébesluit niet automatisch leidt tot het stoppen van de werkzaamheden. Om dat voor elkaar te krijgen is een gang naar de rechter nodig.

De kans dat de rechter het werk dan ook daadwerkelijk stil legt is echter minimaal, omdat het werk al in volle gang is en er grote belangen op het spel staan. Bovendien zal de rechter mee laten wegen dat ProRail de plannen nog kan aanpassen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels