nieuws

interview rik dikken en bert moser‘In Nederland kunnen we elk project zelfstandig maken’

bouwbreed

Crisis of niet, Unica ziet kansen om te groeien. Vooral in de markten ict en duurzame energie liggen volgens de technisch dienstverlener volop mogelijkheden. “Maar we gaan niet nog eens 300 miljoen toevoegen.”

Unica-topman Rik Dikken wil het zelf maar gezegd hebben: Imtech en Cofely zijn in omvang de onbetwiste koplopers van de Nederlandse installatiesector. Miljarden zetten de twee concerns jaarlijks om. En ja, daarbij steekt Unica met 300 miljoen aan bedrijfsopbrengsten wat schril bij af.

“Maar”, zegt de bestuursvoorzitter bevlogen, “dat wil niet zeggen dat wij voor hen onderdoen in kwaliteit. We zijn bovendien de kritische massa voorbij. In Nederland kunnen we elk project zelfstandig maken, hoe groot of complex het ook is.”

Dikken en financieel directeur Bert Moser van Unica kunnen dan ook prima leven met de huidige verhoudingen in de top van de installatiebranche. Een race richting het miljard zal zeker niet worden ingezet, vertellen zij op het hoofdkantoor in Hoevelaken. “Nee, we willen wel groeien, maar beperkt”, aldus Moser. “Nog eens 300 miljoen erbij, dat heeft geen enkele zin. Dan ga je alleen maar meer van hetzelfde toevoegen. Het streven is om in 2014, 2015 rond de 400 miljoen uit te komen.”

De gewenste groei moet vooral komen door uitbreiding in de markten ict en duurzame energie. Dikken: “In ict gaat zoveel gebeuren. Beveiliging, domotica, voice over ip, het wordt steeds belangrijker en alles schuift over elkaar heen. Daar moeten we bij zitten. Ict zal op termijn de vierde nutsvoorziening zijn, na gas, water en elektriciteit.”

De vorig jaar overgenomen ict-dienstverlener AAC Cosmos zal als springplank dienen voor verdere uitbreiding. “Meer acquisities zullen zeker volgen”, zegt Dikken. “Daarbij richten we ons overigens volledig op Nederland. Het buitenland trekt niet. In eigen land is voldoende te doen. We zijn de vierde speler op de markt en hebben toch slechts een marktaandeel van 2 procent.”

Prijswapen

De marktomstandigheden in de installatiesector verslechterden onder druk van de crisis afgelopen jaren flink. Bij Unica leidde dat echter niet tot een scherpe terugval in het resultaat. Het bedrijf wist de omzet tegen de stroom in zelfs te verhogen, tot net boven de 300 miljoen euro. “Het volume is er op zich wel, de prijzen zijn alleen heel erg slecht”, schetst Dikken de huidige marktsituatie. “Om werk binnen te halen, grijpen veel installatiebedrijven naar het prijswapen. Wij doen daar niet aan mee. De vraag is natuurlijk hoe lang je dat volhoudt. Dit jaar zal de sector niet uit het dal kruipen en volgend jaar wordt ook niet goed, zo is de verwachting. Bijkomend probleem is dat door het lage prijsniveau op de aanbestedingsmarkt steeds meer bedrijven zich ook gaan richten op beheer. Daardoor neemt ook op die markt de druk toe.”

In een poging minder gevoelig te zijn voor de conjunctuur, besloot Unica jaren geleden – toen de sector ook in een dip zat – een actievere houding richting klant aan te nemen. Daar plukt de onderneming volgens haar bestuurders nu de vruchten van. “Van werken die tegen slechte prijzen zijn aangenomen, kan je lang last hebben”, zegt Moser. “Dat hebben we in het verleden aan den lijve ervaren. Dat willen we niet meer. We zijn daarom veel meer proactief gaan denken. We wachten niet op de vraag van de klant, maar ontwikkelen zelf concepten en bieden deze aan. Daardoor wekken we een nieuwe vraag op en verwerven we onszelf een goede marktpositie.”

Goed voorbeeld is volgens Dikken wat dat betreft het bedrijf GreenStep dat samen met Dura Vermeer is opgezet en zich richt op het verduurzamen van kantoren. Nadrukkelijk noemt hij ook het samen met Bridging Competencies en Parenco Hout opgerichte BeGreen, dat warmte uit biomassa levert aan particuliere en zakelijke afnemers. Een installatieconcern dat zelf warmte verkoopt? “Ja, we schuiven steeds meer op in de richting van de energiebedrijven”, bekent Dikken. “Op het vlak van het aanbieden van duurzame warmte zijn we tegenwoordig een concurrent van bijvoorbeeld Eneco.”

Balanceren

Met de toegenomen aandacht voor alles dat met energiebesparing en verduurzaming te maken heeft, ziet Unica grote mogelijkheden om te groeien in die energiemarkt. Moser: “Neem nou het balanceren van de energiebehoefte. Daar is nog een wereld te winnen. Aan de ene kant heb je gebouwen met een energievraag, aan de andere kant bouwwerken die energie overhouden. Dat in balans brengen is een mooie opgave. Op tal van plaatsen zorgen we momenteel voor warmteuitwisseling. De mogelijkheden zijn ongekend. Scholen, kantoren, zorgcentra kunnen verwarmd worden met het energieoverschot van anderen.”

Het ontwikkelen van concepten, het uitdokteren van mogelijkheden om energie te besparen wordt voor Unica steeds belangrijker dan het traditionele installatiewerk. Dikken: “Je ziet dan ook dat we steeds kennisintensiever worden. We hebben meer en meer engineers in dienst. Het aantal blauwe boorden blijft gelijk, terwijl het aantal witte boorden sterk toeneemt. Voor die groep is voldoende werk.”

Zaak is evenwel om ze te vinden en vast te houden, weet ook de topman. “Het toenemende tekort aan gekwalificeerd personeel in de installatiesector is misschien wel het grootste gevaar voor onze groeiambitie. Wij proberen de achterdeur dicht te houden en aan de voorkant nieuwe medewerkers aan te trekken. Door onze platte structuur en sterke ondernemingscultuur zijn we een aantrekkelijke werkgever. Maar inderdaad, de vijver wordt wel steeds kleiner.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels