nieuws

Even iets heel anders

bouwbreed

De vakantietijd is aangebroken en een goed deel van Nederland gaat op vakantie. Met je iPhone of Blackberry op zak kun je contact houden met familie en collega’s. In Frankrijk bijvoorbeeld via het netwerk van Bouygues. Jawel, de tweede bouwer van Frankrijk en van Europa. Het aardige van die grote jongens in Europe, maar ook […]

De vakantietijd is aangebroken en een goed deel van Nederland gaat op vakantie. Met je iPhone of Blackberry op zak kun je contact houden met familie en collega’s. In Frankrijk bijvoorbeeld via het netwerk van Bouygues.

Jawel, de tweede bouwer van Frankrijk en van Europa. Het aardige van die grote jongens in Europe, maar ook in America en Azië, is dat ze naast bouwen ook flink actief zijn in andere sectoren. Dan heb je het over telecom, televisie, internet, energielevering, verzekeringen, transport, tolwegen, wagenparkbeheer, waterzuivering en noem maar op. En niet zonder reden.

Een recente studie laat zien dat internationale bouwbedrijven vaker actief zijn in andere sectoren dan Nederlandse bedrijven. Binnen Europa zouden de vijftig grootste bedrijven nog maar voor minder dan 60 procent van hun omzet uit bouwactiviteiten halen. Redenen daarvoor zijn betere risicospreiding en hogere winstgevendheid. Dan zouden we spreken over een sprong van circa 3 procent op bouwactiviteiten versus 13 procent op niet-bouwactiviteiten.

In Nederland zien we bedrijven ook verbreden van klassieke bouw naar ontwikkeling, financiering, onderhoud en beheer. Ook zoeken bouwers niches op, zoals windmolenparken, en specialiseren zij zich in bijvoorbeeld scholen, sportfaciliteiten en ziekenhuizen. Maar het blijft toch relatief dicht bij de kernactiviteit van bouwen. Dan is de vraag: Is dat slecht? Op zich niet. Als je daar een goede omzet en voldoende winstmarge mee kunt blijven behalen, en dus continuïteit en positie weet te behouden nu en in de toekomst. Dan heb je verbreding naar andere, meer lucratievere sectoren niet nodig.

Maar wat brengt de toekomst? Wat doet de markt en de concurrentie? De markt zit niet mee en de vraag is wanneer en hoe die weer opveert. De verschuivingen op economisch gebied zijn de laatste tijd zo fors, dat weinigen zich aan een voorspelling durven wagen. Het zal anders zijn, met nieuwe uitdagingen.

Dat is geen doemdenkerij, maar een aanmoediging om kritisch naar het heden en innovatief naar de toekomst te kijken. Denkt u in de komende weken daar eens over na als u rijdt over, belt met, of televisie kijkt via de diensten van uw Franse, Italiaanse of Spaanse collega’s.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels