nieuws

Eén op vijf bruggen voldoet niet aan veiligheidseisen

bouwbreed

Aan ongeveer 8000 bruggen en viaducten in Nederland mankeert iets. Maar aangezien de bouwtekeningen en constructieberekeningen van de soms decennia oude kunstwerken meestal niet meer voorhanden zijn, is onduidelijk of ze bestand zijn tegen zwaar vrachtverkeer.

Ook is onbekend hoe lang bruggen en viaducten nog mee kunnen en of op korte termijn onderhoud nodig is. Dat blijkt uit onderzoek van dagblad De Pers. Die krant deed een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en vroeg een namenlijst op van 65 gemeenten die een onvoldoende scoorden voor de veiligheid van hun bruggen en viaducten en vijf originele onderzoeksrapporten die in opdracht van de VROM-inspectie zijn gemaakt. Van vijf voor de VROM-inspectie geïnspecteerde bruggen bleken drie onvoldoende veilig voor vrachtverkeer.

Bij DHV kijken ze niet vreemd op van de door De Persopgeduikelde rapporten. “Gemeenten schieten tekort op het onderhoud van bruggen en andere infrastructuur”, stelt Niels van Huët van het ingenieursbureau. “Ze moeten stoppen met elk jaar standaard onderhoudswerk uitvoeren, maar per brug bepalen hoe groot de risico’s mogen zijn en daar het onderhoud op afstemmen.”

Geen enkele gemeente of provincie werkt zo, terwijl de aanpak zich volgens Van Huët wel degelijk in de praktijk heeft bewezen. “In Schotland heeft men hier al jarenlange ervaring mee. En in Nederland werkt DHV al vijf jaar op dezelfde wijze op industrieterrein Chemelot. De kosten zijn daar met 10 procent afgenomen en de veiligheid is toegenomen.”

De door De Pers opgevraagde onderzoeken en de namenlijst van 65 gemeenten die een onvoldoende scoorden zijn te vinden op

www.depers.nl/bruggen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels