nieuws

de sponsor DRIESSEN VERFDikke pret met fierljeppen in Brabant

bouwbreed

De Brabantse verfgroothandel Driessen Verf BV sponsort verschillende humanitaire doelen zonder daar veel ruchtbaarheid aan te geven. Daarnaast zijn de filialen (Driessen heeft vestigingen in Roosendaal, Tilburg, Helmond en Eindhoven) vrij lokale activiteiten te ondersteunen. Zo behoort de vestiging Eindhoven tot de hoofdsponsors van het fierljeppen in nieuwbouwwijk Brandevoort te Helmond.

Fierljeppen? Is deze Friese specialiteit, waarbij met een lange polsstok over sloten wordt gesprongen, overgewaaid naar het Zuiden des lands? “Inderdaad,” zegt Pieter van Spreuwel namens Driessen Verf Eindhoven BV. “Er is nog geen Brabants woord voor, maar de activiteit is hetzelfde. Slootjespringen en zien dat je droog overkomt.” Het slootjespringen wordt voorafgegaan door een wedstrijdje touwtrekken, dat dient als warming-up.

De inwoners van Brandevoort zijn inmiddels enthousiaste toeschouwers bij het ludieke evenement, dat afgelopen weekeinde voor de achtste keer werd gehouden. Acht uit mannen en vrouwen samengestelde teams trachten zoveel mogelijk van hun springers in droge kledij aan de overkant van een twaalf meter breed en anderhalf meter diep water te krijgen, daarbij gebruikmakend van een circa acht meter lange stok. Dikke pret onder het publiek van enkele duizenden koppen als iemand de aanloop verkeerd berekent en in de plomp belandt.

De wedstrijd staat onder supervisie van de Friese polsstokbond, die voorafgaand aan het officiële gedeelte een demonstratie geeft, de benodigde materialen levert en kijkt of het evenement volgens de regels verloopt. Om blessures te voorkomen wordt het water eerst gecontroleerd op fietswrakken en winkelwagentjes. Voor extra veiligheid zorgt een plastic landingskussen dat de val breekt van springers die anders te hard op de wal zouden komen.

Wat daarvan de gevolgen kunnen zijn, ondervond Van Spreuwel twee jaar geleden aan den lijve, toen hij aan de wedstrijd deelnam en bij het neerkomen een been brak. De hoofdprijs ging daardoor aan hem voorbij. “Maar ik kreeg wel een bosje bloemen met een kaartje ‘van harte beterschap’.”

Driessen Verf raakte bij het Helmondse evenement betrokken doordat een zakenrelatie deel uitmaakt van het organiserende bestuur. Van Spreuwel: “Hij vroeg ons of wij een geldbedrag ter beschikking wilden stellen. Wij vonden het een leuk initiatief, dus gingen we akkoord. In ruil voor onze bijdrage wordt onze naam op de spandoeken afgedrukt.”

Omdat de toeschouwers vooral particulieren zijn en Driessen uitsluitend aan bedrijven levert, levert die reclame waarschijnlijk weinig op. “Een directe relatie met onze omzet is moeilijk te leggen,” erkent Van Spreuwel. Voor Driessen is deze vorm van sponsoring dan ook in de eerste plaats een uiting van maatschappelijke betrokkenheid, legt hij uit. “We bekijken per geval door wie de sponsoraanvraag wordt gedaan en of we het doel willen steunen.”

Naast lokale publieksevenementen sponsort Driessen Verf BV ook maatschappelijke initiatieven in groter verband. De bedrijfsnaam wordt dan meestal buiten beeld gehouden. “Naamsbekendheid is voor ons geen primair doel,” zegt Van Spreuwel. “De schilders weten toch wel wie wij zijn.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels