nieuws

Betonplaten voor passage onder Amsterdam CS

bouwbreed

Betonplaten voor passage onder Amsterdam CS

Voor realisatie van een passage voor langzaam verkeer onder Centraal Station Amsterdam worden negen perronplaten geplaatst. Bijzonder aan de operatie is dat de spoorgoten voor de railstaven, ingestort door Haitsma Beton, aan minimale tolerantie-eisen voldoen.

Gewicht en omvang van de platen maken het plaatsen tot een werk van bijzondere precisie, waarvoor gebruik wordt gemaakt van een hydraulisch hefsysteem van MNO Vervat, dat ook de ruw-, spoor- en afbouw verzorgt. De tunnel zal Amsterdam-Noord verbinden met de binnenstad en is gepland voor oplevering in het najaar van 2012. Om het treinverkeer niet te hinderen, vinden het railtransport en de montage in de weekeinden plaats. Naar schatting zullen dagelijks 15.000 fietsers de tunnel gebruiken, zij zien hun veiligheid aanzienlijk verbeterd door deze passage. De onderneming luistert des te nauwer, “omdat de engineering en productie vrijwel gelijk oplopen”, aldus projectleider Jasper Doornbos van Haitsma. “Met de buitendienststelling en eventuele stagnatie is veel geld gemoeid, dus dat drukt extra zwaar op de planning.”

 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels