nieuws

Stapsgewijs naar 9 meter hoogte

bouwbreed

Met de Pedal-Lift steiger ontsluit Hoogwerker Centrum Nederland gemakkelijk hooggelegen werkplekken. Hij past door een standaard deur, is geschikt voor werkhoogtes tot 9 meter en vouwt zichzelf uit met een trapmechanisme.

Vraagt de opbouw van een 9 meter hoge steiger normaal twee mensen en twee uur werk, de Pedal-Lift kan volgens Hoogwerker Centrum Nederland (HCNL) in tien minuten door één man worden opgebouwd. Ook de schoren worden automatisch geplaatst. Ze vouwen zich uit als een vouwtrap en verschaffen zo tegelijk toegang tot het werkplatform bovenaan de steiger.

Het opbouwen van de Pedal-Lift gebeurt met een trapmechanisme dat een staalkabel in beweging zet die de steiger stapsgewijs omhoog trekt. Met een keer of twintig trappen kan de steiger de maximale hoogte van 9 meter bereiken. Maar hij is volgens Wim van Beuzekom, directeur-eigenaar van HCNL, bijna op de centimeter nauwkeurig op elke gewenste hoogte daaronder te brengen. Anders dan een gewone steiger boven de 6 meter hoeft hij niet verankerd te worden aan de gevel. Dat scheelt werk en een gat in de gevel of constructie dat later weer netjes gedicht en afgewerkt moet worden. Met één handeling is de steiger veilig vergrendeld.

Het Duitse hoogwerkerbedrijf Powerlift ontwikkelde het prototype van de steiger. Met dat bedrijf werkte HCNL al langer intensief samen, voordat Van Beuzekom het begin dit jaar overnam. Powerlift bouwde de steiger op zijn beurt in licentie van steigerfabrikant Instant. Die had de lift vooral ontwikkeld voor de petrochemie, waar hij gebruikt werd voor onderhoud op plaatsen waar in verband met brandgevaar geen installaties met motoren gebruikt mogen worden.

Lichtgewicht

Van Beuzekom zag mogelijkheden voor de techniek op andere markten en liet de Pedal-Lift vooral compacter en lichter maken. Met zijn gewicht van nog geen 300 kilogram kan hij nu op een aanhanger achter een personenwagen of in een busje worden vervoerd. “Een hoogwerker of een schaarlift weegt al gauw 1,5 ton”, benadrukt Van Beuzekom. “Een schilder of onderhoudsmedewerker kan ze vaak zelf niet vervoeren en moet hem laten bezorgen. Bovendien nemen ze meer ruimte in beslag en kunnen ze op heel veel plekken niet komen. Dan moet toch weer met veel handwerk een steiger worden opgebouwd.”

Dat de Pedal-Lift niet is uitgerust met een motor of hydraulisch mechanisme, heeft volgens Van Beuzekom bijkomende voordelen. Er bestaat geen gevaar voor het lekken van olie en er wordt geen CO2uitgestoten. Dat kan helpen bij de aannemer die inschrijft op een werk waar milieuvriendelijk werken wordt beloond.

De Pedal-Lift is met zijn 9000 euro inclusief aanhanger ook nog eens veel goedkoper dan een hoogwerker. En hij is te rijden met een B rijbewijs. “Maar als je al over eigen steigermateriaal beschikt, moet je dat misschien versneld afschrijven”, realiseert Van Beuzekom zich. “Dat kan een belemmering zijn voor de aanschaf, hoewel ik ervan overtuigd ben dat het loont.”

Concurrenten beschikken volgens de HCNL-directeur nog niet over iets vergelijkbaars. Als hij over het concept vertelt, krijgt hij van zijn gesprekspartner vaker te horen dat die ooit met een vergelijkbaar idee rondliep. Niemand heeft het bij zijn weten echter uitgevoerd. Maar de ontwikkeling, inclusief alle keuringen en certificeringen, verliep niet zonder slag of stoot. Altrex schijnt aan iets vergelijkbaars te werken, maar zou zich richten op veel lagere werkhoogtes.

Onderhoudswerk

Van Beuzekom mikt op werkhoogtes tussen 6 en 9 meter. “Er is heel wat onderhoudswerk dat zich binnen dat gebied afspeelt. Vaak vergt de eigenlijke klus maar een uurtje werk, maar gaat onevenredig veel tijd op aan opbouw en afbreken van de steiger. De Pedal-Lift staat in tien minuten en is even snel weer afgebroken. Je kunt dus ook snel weer op een andere plek aan de slag. En die extra collega, nodig om te helpen bij de opbouw van de steiger, kan thuis blijven.”

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels