nieuws

Slib verwerkt met innovatieve machinekop

bouwbreed

Cutteren, spuiten en zuigen, het kan allemaal met de innovatieve machinekoppen van Martens en Van Oord. In de bouwput van de Rotterdamse markthal zijn ze onderdeel van een uitgebreid slibverwerkingssysteem.

Een Caterpillar 385 en een Liebherr 954-kraan snijden en spuiten met de blauwe cutterunits onder water grond los in de 16 meter diepe bouwput. Een hydraulisch aangedreven pomp in de cutterunit (doorsnede: 60 centimeter) stuurt het slib via drijvende leidingen naar een slibdepot (80 x 8 meter) dat naast de Rotterdamse gemeentebibliotheek is opgebouwd uit betonnen legoblokken. Zeefinstallaties en cyclonen zorgen er vervolgens voor dat de opgebaggerde massa wordt gescheiden in schoon water en zand- en slibfractie. Aan het einde van de slibontwateringinstallatie ploft steekvaste grond vanaf een jakobsladder (lopende band) op een grote berg. Het water gaat terug de bouwput in, de verzamelde grond gaat per vrachtwagen naar het stortdepot. “Opslag of direct per vrachtwagen afvoeren van alles wat wij hier opdiepen is onmogelijk. Maar met deze installatie valt het prima te behappen”, zegt werkvoorbereider Arno Graveland (Martens en Van Oord).

De aannemer voor de onderbouw van de markthal moest wel een slim slibverwerkingssysteem bedenken, want de twee cutterunits voeren baggermengsel aan met een debiet van 900 kuub per uur. Een schijntje voor een traditionele cutterzuiger, maar op de bouwplaats in hartje Rotterdam is dat al snel te veel.

Wanneer het snijden en baggeren klaar is, reinigen de machines voorafgaand aan het storten van onderwaterbeton de combiwanden en paalkoppen, gestuurd door GPS op de kranen. Inhuren van een duikploeg om moeilijker bereikbare delen van de enorme put (ruim 150.000 kuub water) te bereiken blijft onvermijdelijk, maar de grondwerkspecialist denkt toch een forse besparing op de kosten daarvan te realiseren. Om dezelfde reden viel het besluit 246 oude betonnen funderingspalen toch niet door duikers te laten afzagen, maar met behulp van een grijper te vergruizen. Ze zijn al allemaal afgeknepen, het laatste stukje van 2 meter moet een kraan pakweg 16meter onder de waterspiegel kapot happen.

Grindlaag

De oude betonpalen zijn op dit moment het probleem niet, geeft projectleider Marcel van Tongeren toe. “De zware houten palen die we aantreffen maken het veel lastiger. Waar deze palen zich bevinden is onbekend, maar als de cutters er op stuiten, lopen ze makkelijk vast.” Ondanks dat ligt het werk op schema. Na het storten van een grindlaag denkt Martens en Van Oord in week 30 te kunnen beginnen met plaatsen van de wapeningskorven. Ook een bijzonder werk, want de constructeur heeft voor de 430 ton wapening staven voorgeschreven die oplopen tot rond 50 millimeter. Van Tongeren: “Dat is uiteraard geen standaardproduct.” Het storten van de onderwaterbetonvloer (16.000 kuub) vergt vier dagen en nachten onafgebroken pompen. Rust is er niet bij tot die tijd voor Martens en Van Oord.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels