nieuws

Logistiek plan bepaalt succes van JuBi-project

bouwbreed

Frans Quataert oogt ontspannen en dat is hij ook. Met nog anderhalf jaar voor de boeg op het JuBi-project, de bouw van de ministeries van Justitie (Ju) en Binnenlandse Zaken (Bi), zit hij totaal vrij van stress in zijn kantoor in de aanpalende bouwkeet in het Haagse Wijnhavenkwartier.

Heel veel investeren in de planning van de logistiek, dat betaalt zich volgens de bouwplaatsmanager van de combinatie BAM Utiliteitsbouw Grote Projecten en Ballast Nedam Bouw Speciale Projecten dubbel en dwars terug. “Dat geeft een stuk rust, de dingen lopen zoals we dachten dat ze zouden lopen.“ Het levert volgens Quataert betere kwaliteit op, met minder faalkosten.

De afbouw ligt op schema en het project als geheel loopt tien weken voor op de planning, hoewel de politieke ontwikkelingen in Den Haag “her en der om wijzigingen vroegen in het oorspronkelijke ontwerp”.

Vanwege de krappe bouwplaats in het centrum van de stad lopen de goederenstromen voor JuBi via een depot op het nabijgelegen bedrijventerrein de Binckhorst. Dat gebeurt volgens een strakke planning. Daarnaast is ingevoerd dat de onderaannemers na vier uur ’s middags ruim de tijd krijgen hun afval af te voeren en hun materialen die de volgende dag nodig zijn met de beschikbare liften naar de verdiepingen transporteren. “Elke ochtend begin je zo weer op een schone bouwplaats.”

Quataert: “Overdag gebruiken we de bouwliften vooral voor personenvervoer. En de bedrijven merken ook dat ze na vier uur de lift zomaar voor drie uur tot hun beschikking hebben. Bruynzeel bijvoorbeeld plaatst de binnenwanden. Zo’n bedrijf komt met drie vrachtwagens per verdieping.”

Klachten

De logistiek heeft volgens zijn zeggen nooit tot klachten van omwonenden geleid, hoewel nog wel eens luidruchtig aan de kraanverankeringen moest worden gesleuteld.

Beide torens van het rijksproject bereiken binnenkort het hoogste punt. De eerste eind augustus, de andere vlak erna. Het moment wordt officieel gevierd op 6 oktober. De torenkranen zijn tot december nog in gebruik en de demontage van de kernkist staat voor het najaar op het programma. Ook de bijzondere klimsteiger verlaat de bouwplaats en gaat terug naar de eigenaren, de firma’s Bomecon en Doka.

De speciaal voor dit project ontwikkelde steiger telt vijf werkniveaus en is een alternatief voor het transport per torenkraan van zware gevelelementen boven openbaar terrein zoals een drukke winkelpassage. Het systeem heeft op de krappe binnenstedelijke bouwplaats perfect gewerkt, maar er is na JuBi nog geen nieuwe bestemming voor gevonden.

Op het hoogste punt steekt de steiger volgens Frans Quataert straks twee verdiepingen boven de torens uit. Het sluitstuk van de torens wordt een staalconstructie in de vorm van een kroon. “Maar voorlopig lopen er overdag nog steeds zo’n zeshonderd mensen op de bouwplaats.”

Techniek

Dat zijn op de negende verdieping bijvoorbeeld de mensen van Homij en Imtech, de partners in de zogeheten combinatie JuBi Techniek (JuBi-T). De komende winter moeten zij in ieder geval zorgen voor de ‘bouwwarmte’, zoals Frans Quataert het noemt. En dat gebeurt niet alleen op de negende, maar ook op de 37ste etage en op -2.

Op het JuBi-toneel zijn, naast Bruynzeel, inmiddels ook Inteco en Maasdam verschenen. Inteco monteert plafondeilanden en de firma Maasdam zorgt voor de vloerafwerking, terwijl Faber Betonpompen in de bovenste bouwlagen nog bezig is de laatste anhydrietvloeren te storten. Inmiddels worden ook de plannen gemaakt voor de omgeving van de ministeriegebouwen. Het ‘buurgebouw’ De Kroon, dat sinds enkele weken verlost is van zijn bouwhekken, staat op het punt van opleveren.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels