nieuws

Britse supermarkten bouwen zich uit de economische crisis

bouwbreed

Recessie of niet, mensen moeten toch eten. En laat ze dat eten dan in elk geval bij ons kopen. Wij komen wel naar ze toe, door in een moordend tempo steeds meer nieuwe filialen te bouwen. Dat is de filosofie waarmee de Britse supermarkten de nog altijd moeilijke economische situatie in hun land tegemoet treden.

Volgens het onderzoeksbureau Verdict Research bouwen de zes grootste Britse supermarktbedrijven in de vier jaar tot 2014 er meer dan 1,7 miljoen vierkante meter winkeloppervlakte bij. Bij een gemiddelde prijs van ruwweg zo’n 1600 euro per vierkante meter komt de totale bouwsom uit rond 2,7 miljard euro. Daar komt dan nog eens honderden miljoenen bij voor het moderniseren of intern vergroten – meestal met een tussenvloer – van de bestaande superstores. De winkelondernemingen werken bij die projecten meestal in het hele land met één of een paar vaste aannemers, maar schrijven toch regelmatig een aparte aanbesteding uit, bijvoorbeeld voor een vestiging in een verre uithoek of gewoonweg om de vaste relatie scherp te houden.

De Britse foodmarkt wordt gedomineerd door vier grote ondernemingen: Tesco, Asda, Morrisons en Sainsbury’s. Kleinere spelers zijn Waitrose en daarnaast warenhuis/foodverkoper Marks & Spencer dat vroeger ook zaken had in Amsterdam en Den Haag en er – na het aantreden van de Nederlandse topman Marc Bolland – over denkt daar weer terug te keren. Om het plaatje compleet te maken: ook de Duitse discounters Aldi en Lidl zijn op veel plaatsen in het Britse winkelbeeld aanwezig. Vooral de Big Four werken langs twee kanalen: enorme superstores aan de randen van de steden en honderden kleinere filialen – in verschillende formaten – in of bij de winkelstraat. Daarnaast hebben ze goed ontwikkelde internetwinkels, die echter worden ‘bediend’ door de superstores waar cassières de ledige uren vullen door de via www binnengekomen bestellingen bij elkaar te zoeken.

Wat cijferwerk: Tesco heeft er vorig jaar meer dan een kwart miljoen vierkante meter winkelruimte bijgebouwd waar dit jaar nog eens ruim 200.000 vierkante meter bij komt. Verder heeft Sainsbury’s afgelopen jaar 21 superstores verdubbeld en staan er voor dit jaar nog eens zo’n 20 op de agenda, terwijl deze derde winkelier van het land daarnaast minstens één nieuwe kleinere zaak, een zogenaamde conveniencewinkel, per week opent.

Asda doet het anders door de discountketen Netto over te nemen, maar dat betekent wel dat alle bijna 150 filialen van dat merk nu voor zo’n 125 miljoen omgebouwd moeten worden. Daarnaast bouwt Asda dit jaar ook zeven nieuwe superstores en een tiental winkels in een middenformaat.

Morrisons wil in een driejarenprogramma 190.000 vierkante meter meer ruimte, onder meer met twintig nieuwe vestigingen in 2011, terwijl Marks & Spencer al haar verouderde zaken gaat vernieuwen en uitbouwen en daar een goede miljard euro voor heeft uitgetrokken.

De grote jongens presenteren hun nieuwbouwplannen steeds vaker als onderdeel van een groter project. Vooral de combinatie met betaalbare woningen en voorzieningen als een bibliotheek of jeugdcentrum zijn populair. Dat doen ze met name omdat hun voortdurende expansie nog al eens op verzet van de plaatselijke bevolking stuit en een mooi pakket met aardige bijzaken er beter in gaat bij de lokale bestuurders. De winkeliers proberen met die werkwijze ook een bijdrage te leveren aan en dus graantje mee te pikken van grote regeneratieprojecten. Waar bouwen aan de rand van de stad ook in Groot-Brittannië steeds moeilijker wordt, kunnen ze binnen die stad zelf op die manier toch hun uitbreidingsplannen waarmaken.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels