nieuws

Voorspanmoer houdt gecompliceerde constructie bijeen

bouwbreed

“Voor gecompliceerde verbindingen in onder meer staalconstructies” adviseert Nico Dral van Hytorc Nederland zijn nieuwe voorspanmoer.

Het bedrijf uit Beuningen leverde de moer voor onder meer staalconstructies voor de Amsterdamse Noordzuid-lijn. De HytorcNUT bestaat uit een binnen- en een buitenmoer en een onderlegring. Door de buitenmoer te draaien, beweegt de binnenmoer omhoog. In deze beweging neemt de binnenmoer de bout mee en verlengt die tegelijkertijd. Afschuif-, reactie- of torsiekrachten kunnen daardoor volgens Dral niet optreden.

De buitenmoer draait op een onderlegring. Deze ring is met een speciale vertanding verbonden met de binnenmoer en kan om die reden niet meedraaien. Het staal van de onderlegring is bekend waardoor het wrijvingscoëfficiënt ook bekend is en constant blijft. Met het benodigde gereedschap kan de kracht van de bout met een marge van ruim 3 procent worden ingesteld. De buitendiameter van de HytorcNUT is 1,6 maal de boutdiameter en de hoogte 1,5 maal de boutdiameter. De maten lopen van M14 tot M150.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels