nieuws

Onderhoud wegen: kwart miljard extra

bouwbreed

Het kabinet gaf in 2010 ruim 360 miljoen euro meer uit aan wegen dan eerder was begroot. Vooral de onderhoudskosten rezen de pan uit. Dat blijkt uit het gisteren gepresenteerde jaarverslag van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Oud-minister Eurlings en zijn opvolger Schultz mochten voor het aanleggen en onderhouden van Rijkswegen vorig jaar iets […]

Het kabinet gaf in 2010 ruim 360 miljoen euro meer uit aan wegen dan eerder was begroot. Vooral de onderhoudskosten rezen de pan uit.

Dat blijkt uit het gisteren gepresenteerde jaarverslag van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Oud-minister Eurlings en zijn opvolger Schultz mochten voor het aanleggen en onderhouden van Rijkswegen vorig jaar iets meer dan 2,9 miljard euro uittrekken. Ze hadden ruim 360 miljoen euro meer nodig. Ruim 250 miljoen daarvan ging op aan extra onderhoud. Om “het kasritme van de staatskas op peil te houden”, nam Rijkswaterstaat alvast een voorschot van 200 miljoen euro op het onderhoudsgeld voor 2011. Daarmee was het kabinet nog niet gered. De vorstschade aan zoab slokte namelijk ook een groot deel op van de 39 miljoen euro die bedoeld was voor het onderhoud van dicht asfaltbeton.

Op de totale begroting over 2010 kwam het ministerie van Infrastructuur ‘slechts’ 153 miljoen euro tekort. Dat komt doordat de minister flink geld bespaarde op spoor- en wateruitgaven. Op de spoorplannen wist de minister ruim 330 miljoen euro te korten. Er ging 147 miljoen euro minder naar onderhoud, 65 miljoen minder naar aanleg, 17 miljoen minder naar pps-projecten en nog eens 100 miljoen minder naar planvorming. De kosten voor de Betuweroute en de hsl liepen wel uit de klauw, met respectievelijk 31 en 53 miljoen extra benodigde euro’s.

De waterbouwsector zag vorig jaar ook geld aan zijn neus voorbij gaan. Schultz en Eurlings gaven ruim 440 miljoen euro minder uit aan dijkversterkingen en rivierprojecten dan was begroot. Dat komt door het uitstellen van plannen, vertraging van projecten, besparingen op onderhoud en een afgebroken aanbesteding.

Een meevaller voor het kabinet was het schrappen van het plan voor de kilometerheffing. Dat bracht 64 miljoen euro ‘terug’ in het staatslaatje.

Vertraging

In het jaarverslag staan ook verschillende vertragingen genoemd. Zo kon de renovatie van de Bernardsluis in 2010 op 100 meter na niet worden afgerond als gevolg van het vroege winterweer. Het baggeren van de IJssel liep vertraging op door de aanwezigheid van niet gesprongen explosieven. Het project ‘Wrakkenberging’ is later klaar door onverwacht veel onwerkbaar weer. De aannemer had bovendien gerekend op minder olie en zand in het te bergen schip.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels